Ca să ne convingă să cumpărăm rachete Patriot, după ce le-am luat, Raytheon își face publicitate prin Felix Tătaru, consultantul electoral al lui Iohannis

10 Mar 2018

În cele din urmă, consensul politic, mult-invocat de Ion Iliescu în anii '90, primii ai democrației firavei noastre democrații, s-a înfăptuit în România!

  • Ca să ne convingă să cumpărăm rachete Patriot, după ce le-am luat, Raytheon își face publicitate prin Felix Tătaru, consultantul electoral al lui Iohannis

Sub patronajul lui Klaus Iohannis, prin voia poporului, Președintele României, la începutul anului 2015 partidele politice reprezentate în Parlament și-au pus semnătura pe un acord în care țara noastră se angajează să aloce anual, începând cu 2017, 2% din PIB pentru armată.

Evident, Parlamentul n-a fost consultat, dar chiar și dacă s-ar fi întâmplat, rezultatul ar fi fost același, pentru că nu-i așa, aleșii noștri, voința noastră, a poporului.

Așa cum știe foarte bine, Excelența Sa, domnul Klaus Iohannis, a urmărit cu atenție și îngrijorare respectarea acestui acord. Atât de multă atenție și îngrijorare a putut consuma în acest proces, încât i-a scăpat de sub ochi legea învățământului, care face referire la același PIBm doar că prevede acordarea a 6% pentru educație sau aplicarea referendumului privind reducerea numărului de parlamentari.

Să intrăm direct în subiect - rachetele Patriot. Compania Raytheon, producătoarea sistemelor de rachete Patriot, obține un profit operațional 14,3%, conform auditului făcut de S&P Global Market Intelligence. Ceea ce înseamnă că din contractul semnat de România pentru achiziția sistemelor de rachetă, de 3,9 miliarde de dolari, din care lui Raytheon îi revin 3,4 miliarde, compania americană va obține un profit de aproximativ 420 de milioane de dolari.

Un profit bunicel, mai ales că 12 reprezintă numărul clienților Raytheon la nivel mondial, cu excepția SUA. Conform unor principii economice sănătoase, pentru îcheierea unui astfel de contract compania ar fi trebuit să fie dispusă să cheltuiască în avans, pentru publicitate, lobby, PR. Numai că, oficial, Raytheon nu a cheltuit nici măcar un singur leu în România înainte de semnarea contractului și de virarea primei tranșe din bani.

Deși poate părea ciudat, după ce a încasat prima tranșă din valoarea contractului, Raytheon a început campania publicitară prin care, după ce le-am cumpărat rachetele, urmează să fim convinși că am făcut un lucru foarte bun. 

Dar dacă Raytheon vrea să plătească niște publicitate de care nu are nevoie, cine se poate opune?

După plata primei tranșe, pe 20 decembrie, în prestigioasa publicație online hotnews.ro a apărut primul articol publicitar al Raytheon, intitulat “România a cumpărat Patriot. Detalii despre avantajele achiziției”. Deja păreți convinși c-am făcut o treaba bună, nu?

Tot din perioada imediat următoare plății primei tranșe datează și pagina de Facebook “Sisteme Patriot”, care, promovându-și contra cost postările, informează publicul român despre avantajele achiziționării de rachete Patriot, la multă vreme după ce decizia de cumpărare a fost luată și la ceva vreme după ce a început să curgă șuvoiul de bani înspre producător.

“Nu trebuie să fii Mafalda ca să-ți dai seama că, atunci când vii în țara asta și întrebi de o agenție de publicitate, ambasada să-ți spună: uite, este o agenție care a făcut campanie președintelui!” - sunt cuvintele unui important consultant politic, Felix Tătaru, care a lucrat pentru campaniile electorale ale lui Traian Băsescu din 2004 și 2009. 

Declarația datează din 2006, când a fost întrebat cum se face că pentru obținerea contractului pentru Roșia Montană a fost recomandat de ambasada Canadei. Firma care obținuse respectivul contract se numește GMP și are un lung istoric de publicitate și consultanță electorală.

Probabil că după ce am realizat această conexiune, vă așteptați să citiți că Raytheon i-a ales pe GMP și pe Felix Tătaru pentru a-și face în România o publicitate de care nu are absolut deloc nevoie, dar nu e deloc așa, ironic.

Firma care se ocupă de campania în România a Raytheon, producătorul rachetelor Patriot, se numește Chapter 4 Romania.Acționarii Chapter 4 Romania sunt Chapter 4 Viena, Ioana Mănoiu și... Felix Tătaru. Nimic nou sub soare, nu? Felix Tătaru a fost principalul consultant electoral al lui Klaus Iohannis în 2014, a lucrat pentru PNL în 2016 și va lucra din nou pentru PNL și Klaus Iohannis în 2019.

6% pentru Educație, sănătate, cultură, parlamentul unicameral decis de popor prin referendum, pe când? Dacă nu v-a bușit râsul, despre cât contăm noi, prostimea, în afara ciclului electoral, ar trebui măcar să plângeți...

 

SHARE