Momentul în care EI ne influențează și manipulează deciziile, nu e în viitor. Se întâmplă deja acum!

17 Iul 2017

Operațiunile psihologice - psy ops - sunt acele operaţiuni planificate pentru a se transmite informații selectate și indicatori pentru segmente de public străine cu scopul de a le influența emoțiile, motivele, raționamentul obiectiv, și în cele din urmă comportamentul guvernelor străine, organizații, persoane sau grupuri.

  • Momentul în care EI ne influențează și manipulează deciziile, nu e în viitor. Se întâmplă deja acum!

Strategic Communication Laboratories (SCL), este o companie privată britanică de cercetare comportamentală şi de comunicare strategică, înfiinţată în Londra în 1993. SCL foloseşte ceea ce se numeşte “psy ops”, operaţiuni psihologice, ca să ofere o perspectivă asupra gândirii publicului ţintă.

Prezentată ca “o agenţie globală de gestionare a alegerilor”, implicată în Brexit şi alegerea lui Donald Trump, SCL Group şi-a dobândit succesul dar şi recunoaşterea publică în special prin intermediul societăţii afiliate din SUA, Cambridge Analytica. 

Cambridge Analytica - grup de consultanţă, puternic şi extrem de influent la nivel global, efectuează exploatări de date şi analiză de date iar comunicările sunt direcţionate în mod specific către grupuri de public ţintă pentru a modifica comportamentul în conformitate cu obiectivele clientului. 

După succese comerciale, SCL s-a extins şi în zona militară, de intelligence şi politică, a devenit cunoscută pentru presupuse implicări în campanii de dezinformare militară pe care compania le neagă iar potrivit SCL, firma a participat în peste 25 de campanii politice şi electorale din 1994. 

Implicarea SCL a fost folosită de militari şi politicieni ca să studieze şi manipuleze opinia publică în ceea ce priveşte voinţa politică.

SCL susţine că a reuşit să ajute la lovituri de stat şi tot potrivit siteului său, a influenţat alegerile din Italia, Letonia, Ucraina, Albania, România, Elveţia, Africa de Sud, Nigeria, Kenya, Mauritius, India, Indonezia, Thailanda, Taiwan, Columbia, Pakistan, Antigua, Trinidad Tabago, fiind implicată şi în alegeri din Regatul Unit al Marii Britanii şi Statele Unite ale Americii.

SCL Group şi-a format în timp un grup de societăţi subsidiare, numite Cambridge Analytica, pentru a se implica în procesul electoral din SUA, unde a intrat pe piaţă în 2012. A fost implicată în 44 de alegeri pentru Congres, Senat iar în 2015 societatea s-a implicat în alegerile primare prezidenţiale, de partea Partidului Republican, în primul rând, acordând sprijinul său lui Ted Cruz pentru ca apoi să se redirecţioneze către Donald Trump. Cambridge Analytica este finanţată puternic de miliardarul Robert Mercer, unul din principalii suporteri ai lui Cruz şi Donald Trump.

SCL a fost angajată de guvernul Statelor Unite pentru ca membri ai Guvernului american și ai Congresului să fie informați în legătură cu lupta anticorupție din România, conform informațiilor prezentate de jurnalista Sorina Matei pe blogul său.

Am făcut o sinteză a metodelor  folosite de SCL în campaniile de influențare a deciziilor, particularizat, la nivelul fiecărui individ.

Dacă nu sunteți convinși, urmăriți pe două calculatoare, logate la conturi diferite de Facebook sau Google, reclama care se încarcă în paginile pe care le vizitați, ea va fi diferită, în funcție de istoricul fiecăruia dintre conturi... Și asta e doar ceea ce se vede la suprafață.

____________________________________

Washington Post: “Ei exploatează dependența noastră de mediile sociale”.”E vorba de despre ce cereale mâncați la micul dejun și ce maşină conduceți”. E “soft power”, tehnici care se pot derula în secret

Emma Briant, care a scris despre activitatea SCL în cartea sa „Propaganda și combaterea a terorismului: Strategii pentru schimbarea globală” din 2015, a spus că abordarea poate fi utilizată pentru a manipula publicul, care în mare parte nu știe cât de multă informație personală este disponibilă. 

“Ei folosesc metodologii similare celor utilizate de agențiile de informații cu date disponibile în mod deschis pentru a-și crea un avantaj comercial pentru ei înșiși„, a declarat Briant, profesor de jurnalism la Universitatea din Sheffield din Marea Britanie.

„Ei exploatează dependența noastră de mediile sociale„. (…) „Nu sunt date medicale sau date despre sănătate sau date financiare”, a spus Alexander Nix despre datele din S.U.A. pe care Cambridge le colectează. „Este vorba despre ce cereale mâncați la micul dejun și ce maşină conduceți„. SCL, care spune că a lucrat în 100 de țări, oferă clienților militari tehnici de „soft power„. 

Într-un articol din 2015 pentru o publicație NATO, Steve Tatham, un expert britanic în domeniul military psy-ops, care conduce afacerile de apărare ale SCL în afara Statelor Unite, a explicat că unul dintre avantajele utilizării tehnicilor companiei este acela că „se poate face în secret„, notează Washington Post. 

Cum funcţionează: „Facebook şi Google sunt în centrul schimbărilor tectonice globale pe care le vedem în prezent. Facebook a fost sursa cunoștințelor psihologice care au permis Cambridge Analytica să vizeze persoane fizice şi a fost şi mecanismul care le-a permis să fie livrate pe scară largă”. “Cine deține aceste date deține viitorul”

The Guardian dar şi alte publicaţii, ca Washington Post, descriu în ample materiale strategiile folosite dar şi implicaţiile. În spatele Cambridge Analytica, companiile subsidiare de pe teritoriul SUA, stă puternicul miliardar american Robert Mercer, susţin jurnaliştii, care vorbesc şi de implicaţia unui alt miliardar, geniu al IT: Peter Thiel, cel care deţine Palantir, un alt vocal susţinător al lui Trump din Silicon Valley: 

“Palantir este declanşatorul. Firma are contracte cu GCHQ/ cel mai important serviciu de intelligence al UK şi NSA. Este deţinută de Peter Thiel, miliardarul co-fondator al PayPal şi principal investitor al Facebook, care a devenit primul suporter vocal al lui Trump în Silicon Valley. (…) Un detaliu ciudat. Pentru că merge în inima poveştii Cambridge Analytica şi este una dintre cele mai tulburătoare ale vremurilor noastre. 

Ceea ce este clar este că puterea şi dominaţia Silicon Valley - Google şi Facebook şi o mică echipă - sunt în centrul schimbărilor tectonice globale pe care le vedem în prezent. (…) Cambridge Analytica dezvăluie inclusiv elefantul din cameră. Marea Britanie îşi legă viitorul de o Americă remodelată într-un mod radical şi alarmant de Trump”. 

“Există trei componente ale acestei povestiri. Cum sunt puse bazele unui stat autoritar de supraveghere în SUA. Modul în care democrația britanică a fost subjugată printr-un plan de coordonare subtil și cuprinzător de coordonare, permis de un miliardar american. Și cum suntem în mijlocul unei exploatări masive pentru putere de către miliardari prin intermediul datelor noastre. Datele care sunt culese, recoltate și stocate în tăcere. Cine deține aceste date deține viitorul”, susţine The Guardian.

“Jonathan Albright, profesor de comunicare la Universitatea Elon din Carolina de Nord, este prima persoană care a descoperit un întreg ecosystem de ştiri şi informaţii în algoritmul Google şi l-a prezentat Cambridge Analytica. El a numit compania un punct central în “maşina de propagandă”. 

SCL / Cambridge Analytica nu a fost o pornire creată de câțiva tipi cu MacBook. Este efectiv parte a instituției britanice de apărare. Și acum, este parte şi a industriei americane de apărare. Un fost comandant al centrului de operațiuni al Corpului Maritim al SUA, Chris Naler, s-a alăturat recent echipei Iota Global, partener al grupului SCL”.

“Aceasta nu este doar o poveste despre psihologia socială și analiza datelor. Trebuie înțeleasă în termenii unui contractor militar care folosește strategii militare pe o populație civilă. Paul și David, alţi doi foşti angajaţi ai Cambridge Analytica, lucrau în firmă atunci când s-a introdus recoltarea de date în masă în tehnicile de luptă psihologică. „Aceasta a adus psihologia, propaganda și tehnologia împreună în acest nou mod puternic,” spune David. Și Facebook a făcut totul posibil. De la Facebook 

Cambridge Analytica a obținut vastul set de date în primul rând. Anterior, psihologii de la Universitatea Cambridge au recoltat date de pe Facebook (în mod legal) în scopuri de cercetare și au publicat lucrări de pionierat peer-review despre determinarea trăsăturilor de personalitate, partizanare politică, sexualitate și multe altele. 

Și SCL / Cambridge Analytica a contractat un om de știință la universitate, dr. Aleksandr Kogan să recolteze noi date Facebook. Şi a facut acest lucru ca să plătească oameni să faca un test de personalitate care să permită nu numai recoltarea propriilor profiluri Facebook, ci si a prietenilor lor – un proces permis de reţeaua socială. Facebook a fost sursa cunoștințelor psihologice care au permis Cambridge Analytica să vizeze persoane fizice. De asemenea, a fost mecanismul care le-a permis să fie livrate pe scară largă.

Compania (perfect legal) a cumpărat seturi de date pentru consumatori – despre tot: de la abonamentele la reviste la călătoriile aeriene – și, în mod unic, le-a atașat cu datele psihologice la fișierele electorale. Apoi au potrivit toate aceste informații cu adreselor oamenilor, numerelor lor de telefon și, adesea, adreselor lor de e-mail. 

„Scopul este de a capta fiecare aspect al fiecărui mediu de informare al alegătorilor„, a spus David. „Și datele despre personalitate au permis Cambridge Analytica să realizeze mesaje individuale„. Găsirea alegătorilor „convingători” este esențială pentru orice campanie și reprezintă o comoară. 

Cambridge Analytica poate să vizeze persoanele cu un nivel ridicat de neuroticism, de exemplu, cu imagini ale imigranților „înfundând” țara. Cheia constă în găsirea de declanșatori emoționali pentru fiecare alegător individual”, se notează într-un material al The Guardian, cotidianul britanic aflându-se în litigiu cu SCL.

____________________________________

Alexander Nix, SCL Group/ Chief Executive Officer(CEO) Cambridge Analytica: “Mult mai importante sunt datele psihologice”. Puterea uriaşă a big data şi psychographics

“Vă vorbesc astăzi despre puterea big data şi psychographics în procesul electoral (…). Campania lui Cruz a îmbrăţişat trei tehnologii, trei metodologii. Prima a fost ştiinţa comportamentului.(…) Este o chestiune complexă. Majoritatea companiilor de comunicare de astăzi încă îşi impart audienţa prin date demografice şi geografice. Dar dacă vă gândiţi un pic, aceasta este o idee extrem de ridicolă. Ideea că toate femeile ar trebui să primească acelaşi mesaj din cauza genului pe care îl au sau toţi afro-americanii din cauza rasei sau oamenii bătrâni, oamenii bogaţi sau tinerii primesc acelaşi mesaj din cauza demografiei nu are niciun sens. 

În mod clar, datele demografice şi geografice şi economice vor influenţa viziunea despre lume a oamenilor dar în mod egal importante şi, foarte probabil, mult mai importante, sunt datele psihologice. Aceasta înseamnă înţelegerea personalităţilor pentru că personalitatea conduce comportamentul. Şi comportamentul, bineînţeles, influenţează modul în care votezi. 

Deci cum este posibil? La Cambridge, am dezvoltat un instrument pentru a demonstra trăsăturile care formează personalitatea. Este un experiment psihologic numit modelul Ocean. 

Are cinci factori de personalitate care defines diferitele pesonalităţi prin date demografice şi toate metodele de observaţie. Ocean fiind un acronim pentru deschidere (n..engleză). 

Cât de deschis eşti la experienţe noi. 

Conştiinciozitate – dacă perferi ordinea şi ai obiceiuri şi planuri în viaţă. 

Extrovertire – cât de sociabil eşti. 

Agreabilitate – dacă pui nevoile altor oameni, ale societăţii, ale comunităţii, înaintea nevoilor tale. 

Şi în final Neurocitism/nervozitate– o măsură care arată cât intenţionezi să te îngrijorezi. 

Avem sute şi sute de mii de americani la care am efectuat sondaje şi am putut forma un model care arată personalitatea fiecărui cetăţean american adult din SUA. (…) 

A doua metodologie o reprezintă datele analitice. Comunicarea în mod fundamental se schimbă. (…) Astăzi nu mai avem nevoie să ghicim ce soluţii creative pot sau nu funcţiona într-o reclamă, putem folosi mii de date individuale ale oamenilor pentru a ţinti audienţa şi a înţelege exact care mesaj merge la fiecare audienţă înainte ca procesul cretor să înceapă. 

Aşadar, ce înseamnă big data? Este de fapt agregatorul acestor foarte multe date individuale pe care poţi pune mâna care sintetizează şi dă interiorul audienţei pe care o ţinteşti. Include factori demografici şi geografici– vârstă, sex, etnie, religie etc. 

Include factori psychographics – de atitudine, obiceiuri de consum şi lifestyle. Ce maşină conduci, ce produse cumperi de la magazin, ce reviste citeşti, în ce cluburi eşti înscris, la ce biserică te duci. Şi bineînţeles, personalitatea. Sau datele de comportament. Adică modul cum vezi lumea. Ce te mână cu adevărat? (…) Deţinem aproape 4-5000 de date despre fiecare adult din SUA. 

Şi a treia metodologie - tehnologia Adressable Ad. Aceasta este abilitatea de a lua toate informaţiile din offline, să le potrivim şi să ducă la comunicare. (…) Publicitatea clasică/blanket, ideea că toţi oamenii în masă primesc acelaşi mail direct, acelaşi spot publicitar tv, acelaşi advertorial digital, este moartă. 

Copiii mei nu vor înţelege niciodată conceptul de publicitate în masă. Astăzi, publicitatea devine ţintită în mod predominant. Este individualizată pentru fiecare persoană din această cameră. Aşadar, nu veţi mai primi advertoriale despre produse şi servicii care nu vă interesează, ci mai degrabă veţi primi despre produse şi servicii pe care le-aţi căutat, dar şi despre teme care vă interesează cel mai mult şi care reflectă modul cum vedeţi dvs. societatea. 

Am potrivit datele offline la cookies ca să aducem în prim plan publicitatea digitală, inclusiv în social media. Putem folosi aceste date să dăm mailuri personale. O soţie din aceeaşi familie poate primi un anumit mail, soţul un alt mail, posibil chiar pe aceeaşi temă, dar cu mesaje diferite. (…) Putem chiar selecta programe de la televizor pe care le urmăreşti şi care au cea mai mare densitate de audienţă cu cea pe care o căutăm. (…)”.  

“Colectăm peste 5000 de puncte de date de la peste 220 de milioane de americani şi folosim mai ult de 100 de variabile de date ca să ţintim audienţa, să o modelăm şi să preconizăm comportamentul oamenilor”, declară acelaşi Alexander Nix, unul dintre capii companiei, pentru The Guardian.

____________________________________

Implicaţi în Brexit prin susţinerea campaniei LeaveEU a lui Nigel Farage şi în alegerea lui Donald Trump la Casa Albă

Miliardarul american Robert Mercer, cel mai mare donator al lui Donald Trump în campanie, apropiat de strategul Steve Bannon, donator către Brietbart News, care deţine şi 90% din Cambridge Analytica, restul de 10% fiind deţinut de firma mama britanică, SCL, este chiar cel care l-a introdus pe Nigel Farage în Cambridge Analytica, potrivit directorului de comunicare al LeaveEU. 

Adică în campania Brexit promovată de Farage, susţine The Guardian. “Am ajutat la supraîncărcarea campaniei LeaveEU în social media asigurându-ne că mesajele ajung la alegătorii care trebuie din online”, declara acelaşi Alexander Nix. “Cambridge Analytica foloseşte date şi maşini de învăţare ca să targheteze publicul şi să identifice personalităţile şi atributele”, declară pentru The Guardian, Frederike Kaltheuner de la International Privacy, organizaţia care promovează campanii împotriva supravegherii intruzive. 

“Încercăm să utilizăm mai bine ştiinţele comportamentale pentru a ne face munca mai eficientă”, declară un purtător de cuvânt al Cambridge Analytica. Cotidianele britanice şi americane arată pe larg faptul că miliardarul Mercer, prin mai multe firme, a fost implicat puternic în campania Brexit, LeaveEU, condusă de fostul lider Ukip.

“În campania electorală prezidenţială de anul trecut, stafful de campanie al preşedintelui Donald Trump a plătut milioane de dolari firmei de date ştiinţifice, Cambridge Analytica, care şi-a folosit abilitatea de a ţinti alegătorii prin psychological profiling, scrie în Februarie 2017 şi Washington Post. Vizate au fost victoriile din Michigan, Wisconsin și Pennsylvania susţine cotidianul.“Am devenit o companie de date întunecată, distopică şi i-am dat lumea lui Trump”, spune un fost angajat al Cambridge Analytica pentru Washington Post.

____________________________________

The Guardian: “Aceasta este: PSY OPS. De fapt, închiriezi MI6”

Presa bricanică şi americană au alocat în ultimul an spaţii largi în descrierea activităţilor SCL Group şi Cambridge Analytica, în toată lumea şi preponderent în UK şi SUA. The Guardian expune în detaliu în Mai 2017 “o operaţiune obscură la nivel mondial ce implică o vastă cantitate de informaţie, miliardari prieteni cu Trump şi forţe disparate ale campaniei LeaveEU”, despre care susţine că au influenţat rezultatele referendumului britanic. 

Cotidianul citează o declaraţie avertisment a directorului MI6, Alex Younger, făcută în Decembrie 2016: “Conectivitatea care este inima globalizării poate fi exploatată de către statele lumii cu intenţii ostile pentru a le promova interesele. (…) Riscurile care sunt în joc sunt profunde şi reprezintă o ameninţare fundamentală pentru suveranitatea noastră”.

În redarea operaţiunilor companiei mamă din UK, SCL şi, companiilor subsidiare din SUA, Cambridge Analytica, The Guardian prezintă mărturii ale unor foşti angajaţi din aceste companii : “La începuturi eram doar o firmă pentru război psihologic. Total. Asta este. Psy ops. Operaţiuni psihologice – aceleaşi metode folosite de militari pentru a efectua o schimbare de sentiment în masă. Este ceea ce se înţelege prin “câştigarea inimilor şi minţilor”. Noi o facem doar pentru a câştiga alegerile în general în ţări în curs de dezvoltare care nu au multe reguli”. 

“De ce ar vrea cineva să interacţioneze cu o firmă care se ocupă cu războiul psihologic?”, întreabă reporterul The Guardian pe fostul angajat al Cambridge Analytica. “Se uită la mine ca şi cum aş fi nebun”, îşi mărturiseşte  reporterul trăirile vorbind despre interlocutorul său. Iar fostul salariat la Cambridge Analytica, îi răspunde:. “Era ca şi cum lucrezi pentru MI6. Numai că tu de fapt închiriezi MI6. (…) Este very english totul. (…) Zbori prin toată lumea, lucrezi cu preşedintele Kenyei şi Ghanei sau oricine. Nu este ca şi campaniile electorale din Vest. Trebuie să faci tot felul de lucruri nebuneşti”.

____________________________________

Istoria Strategic Communication Laboratories

Nigel Oakes, celebrul PR fixer britanic şi consultant politic, este fondatorul SCL. După ce a studiat psihologia, a fost producător la Monte Carlo TV iar după ce a stat 2 ani la compania Saatchi&Saatchi, în 1990 a pus bazele Institutului de Dinamici Comportamentele, mai întâi la universitate, apoi ca entitate separată - centru de excelenţă şi studiere a comportamentului pentru comunicarea strategică. 

În 1992, a înfiinţat o firmă Marketing Aromatics, specializată în influenţarea comportamentului consumatorului prin folosirea de arome. “Mirosurile pot influenţa atitudinile şi, prin urmare, şi comportamentul”, spunea Oakes la lansare. Însă spre sfârşitul anilor ’90, Oakes a devenit interesat în ceva mai mult decât să vândă produse: a început să vândă politicieni. Aşa a fondat SCL -Laboratoarele de Comunicare Strategică la Londra şi a câştigat în 1999 un contract ca să crească reputaţia preşedintelui Indoneziei de atunci.
 
A plecat la Jakarta şi a pus la punct un centru de operaţiuni SCL, descris de The Guardian, în asemănare, cu centrele de operaţiuni din filmele cu James Bond. Centrul a fost expus şi la showul anual de Apărare şi Securitate Intenaţional, în încercarea de a câştiga contracte militare. Şi a câştigat. SCL a obţinut contracte guvernamentale cu Ministerul de Externe britanic ca să ajute la combaterea violentei propagande jihadiste din Pakistan. 

Pe măsură ce încheia mai multe contracte, SCL atrăgea lângă ea investitori puternici şi fonduri de investiţii. A câştigat apoi contracte cu Pentagonul ca să efectueze sondaje în Iran şi Pakistan şi un alt contract de 750.000 de dolari ca să ajute statele NATO să contracareze propaganda rusă din Europa de Est. “Operaţiunile psihologice erau o mare afacere şi oamenii pur şi simplu aruncau cu bani”, spune pentru The Guardian, o persoană familiarizată cu compania. 

În acelaşi timp ce uimea zona militară, SCL îşi folosea abilităţile să ajute în câştigarea alegerilor. Câţiva politicieni din Caraibe au plătit foarte bine pentru serviciile SCL iar reputaţia lor a înflorit. 

Aşa s-a născut o altă companie, Cambridge Analytica, care a căutat să folosească date/informaţii în catalogarea psihologică şi democrafică a oamenilor- clasificându-i în diferite tipuri de personalităţi - astfel încât să-i conecteze în moduri care îi determină la diferite acţiuni.

Cambridge Analytica a intrat pe teritoriul american iar în 2014, potrivit datelor fiscale din SUA, a obţinut mai mult de 1 milion de dolari de la America Inc. iar misiunea era de “educare a americanilor despre valorile tradiţionale”. 

Preşedintele America Inc. este L Brent Bozell III, un simpatizant Tea Party. Robert Mercer, miliardarul american, un mare suporter al lui Donald Trump şi apropiat de Bozel dar şi Nigel Farage, fostul lider al Ukip au fost atât de impresionaţi de Cambridge Analytica, încât Mercer a devenit şi acţionar majoritar. Nigel John Oakes este în prezent acţionar al SCL Group, chief executive şi director în SCL Group, şi director şi acţionar al SCL Behavioural LTD, Iota Global LTD şi Behavioural Dynamics Holdings LTD.

SHARE