De ce Paula Rad e încă femeie de serviciu și nu soprană la operă

20 Feb 2017

Povestea cu care Paula Rad, soprana - femeie de serviciu s-a prezentat pe scena concursului Românii au talent 2017, interpretarea non-conformistă a ariei "O mio babbino caro", în pantaloni scurți și tricou, a generat primul succes de rating din acest an al emisiunii.

  • De ce Paula Rad e încă femeie de serviciu și nu soprană la operă

Totuși, pentru a nu striga despre nedreptate chiar și atunci când nu este cazul, trebuie ascultată și părerea specialiștilor.

"Avem artişti care în timpul liber sunt taximetrişti sau instalatori"

"Tânăra nu a venit la nicio audiţie oficială a instituţiei, nici când au fost angajări, nici la audiţiile informative”. Ultima audiţie oficială s-a făcut chiar luna aceasta, pe 7 februarie 2017. „La această audiţie au participat 65 de tineri solişti din toată ţara. De altfel, afişul audiţiei poartă imaginea Oanei Trîmbiţaş, tânără solistă, actual colaborator al Operei Clujene, al cărei talent a fost descoperit în cadrul unei audiţii anterioare, cât timp ocupa încă un post de chelneriţă în încercarea de afirmare a talentului liric. Menţionăm că la niciuna din aceste audiţii domnişoara Paula Rad nu a fost prezentă.

Aria pe care a cântat-o Paula este de nivelul de anului I de Conservator, e o arie foare uşoară”. „Sunt oameni în Corul Operei şi în orchestră care după programul de la instituţie sunt taximetrişti sau instalatori. Ca să poată trăi mulţi mai au şi alte job-uri din altă arie de activitate”, a declarat directorul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca, Florin Estefan

Nici nu poate fi vorba ca Paula să fie mai bună decât soliştii angajaţi la Opera din Cluj

"Într-adevăr a fost la o audiţie, cred că era prin 2014. Ca Paula Rad sunt zeci de soprane, pentru că vocea de soprană este cel mai des întâlnită. Paula are, spre deosebire de alte soprane, un volum de luat în considerare, are decibeli în voce, eu o cunosc de la Conservator. Ea când a venit la audiţia de la Operă nu a dat tot ce a putut, pentru că fusese răcită săptămâna respectivă. Audiţia nu a fost extraordinară. A fost o audiţie care îi reliefa vechile calităţi.

Nici nu poate fi vorba ca Paula să fie mai bună decât soliştii angajaţi la Opera din Cluj. Nu a atras atenţia ca fiind deosebită, în afară de faptul că are vocea un pic mai sonoră decât a altor soprane. Avem soprane cu voce asemănătoare care fac voluntariat la Operă, tocmai pentru a se perfecţiona. În plus, cele care fac voluntariat ştiu solfegii, lucru cu care Paula nu se prea poate lăuda.

În momentul respectiv nu puteam să-i ofer decât această variantă, de voluntariat, până în momentul în care s-ar fi eliberat un post în cor şi ar mai fi acumulat şi ea experienţă", a declarat Adrian Morar, directorul artistic al Operei din Cluj, cel care a evaluat calitățile Paulei Rad, în cadrul unei audiții la Opera Română din Cluj. 

Aria pe care a interpretat-o este una dintre cele mai simple pentru soprane, o cântă toate sopranele din anul I de Conservator sau când dau admitere

"Tânăra nu are voce urâtă, are reale calităţi vocale. Dar realitatea nu este aşa cum s-a vehiculat şi cum s-a lăsat de înţeles, anume că ar fi mai bună decât alte soliste angajate la Opera din Cluj. Nu e deloc aşa. Bucata cântată de ea a fost interpretată la Cluj, când a fost premiera acum vreo 3 ani, de soprana Paula Iancic, care avea atunci 18 ani. I s-a dat această şansă, fără pile şi fără nimic. Acum, Paula Iancic este angajată a Operei din Munchen. Să zicem, prin absurd, că ar fi ajuns pe pile la Cluj, dar la Munchen?.   

La o operă importantă prestaţia ei ar fi desfiinţată, nu pot şi nu vreau să folosesc astfel de chestii, n-are rost să vorbim despre anumite detalii, că respiră în mijlocul cuvintelor, că are fraze greşite sau cântă fals, nu vreau să intru în detalii. În plus, aria pe care a interpretat-o este una dintre cele mai simple pentru soprane, o cântă toate sopranele din anul I de Conservator sau când dau admitere”, a declarat Cristian Mogoşan, şeful soliştilor de la Opera Cluj şi unul dintre cei mai apreciaţi tenori români, cunoscut pe scena naţională şi internaţională pentru rolurile sale din opere clasice ale lui Mozart, Puccini şi Verdi. 

 

Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre

"În povestea Românii au talent - Opera Naţională Română Cluj, pare că se aplică vorba «Un nebun aruncă o piatră în apă şi 1.000 de înţelepţi nu ştiu cum să o scoată de acolo». Vine stimabilul Florin Călinescu, aruncă două replici aducătoare de rating, conform unui format tip «românii rămân cu gura căscată», după care muzicieni şi muzicologi, jurnalişti interesaţi şi cititori oarecare, persoane bine-intenţionate şi oameni care n-au fost în viaţa lor la operă încep veşnica luptă a partizanatelor şi contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar şi corbii de serviciu din presa locală care croncăne declamativ verdicte injuste, aruncând fără discernamânt anateme şi lături în capul cui le merita cel mai puţin.    

În faţa acestor lucruri şi după o viaţă cu partitura în faţă, îmi permit următoarele opinii, intrebări şi sugestii: în ţara în care oricine se pricepe şi vorbeşte despre orice şi nimeni nu mai respectă munca şi expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândeşti ce consectinţe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre şi dacă alături de reţeta de succes garantat «pantaloni scurţi - absolventă de conservator - femeie de serviciu - bucată muzicală cunoscută de toata lumea din auzite» mai adaugi şi o înfierare proletară la gramadă şi fără discernământ a unor oameni şi instituţii despre care nu ştii nimic, atunci ai acaparat toată atenţia! Adevărul, corectitudinea şi dreptatea rămân cu capul spart în culise. Ca reţeta să fie perfectă n-ar mai trebui adaugată decât replica la modă: Corupţia ucide!", a declarat Diana Șugui, soprană a Operei din Cluj.

SHARE