Dr. Mihaela Bilic, despre cel mai sănătos regim alimentar:  “Apucați-vă din nou de produse făcute în casă”

15 Oct 2017

Intr-un interviu acordat Iaromirei Popovici pentru revista Dilema Veche, unul cei mai cunoscuti medici nutritionisti romani, spulbera din nou privind regimurile de slăbire, despre scoaterea din alimentatie complet a unor produse, dar si despre ortorexie, dorinta de a manca excesiv de sanatos.

  • Dr. Mihaela Bilic, despre cel mai sănătos regim alimentar:  “Apucați-vă din nou de produse făcute în casă”

“Avem o nouă boală: ortorexia – dorința de a mînca excesiv de sănătos. O tulburare care ține tot de sfera psihiatrică, o obsesiei. Mulți nu realizează că această dorință este tot una absurdă și denotă tot un dezechilibru emoțional, psihic. E prea multă atenție acordată mîncării, iar energia pe care o consumăm pentru aceasta e diproporționată în raport cu alte aspecte ale vieții noastre.

Paradoxal e că acest concept e unul gol. Din fericire, natura ne-a vrut mai simpli de atît în raport cu mîncarea. Produsele se împart în două categorii: comestibile și necomestibile. În momentul în care vorbim de un produs necomestibil, nici măcar nu mai e nevoie să discutăm despre el. Dar cînd altul e comestibil, înseamnă că e bun, sănătos. Termenul de „comestibil“ nu are grade de comparație. Și, în acest context, a folosi cuvîntul „sănătos“ în loc de „comestibil“ dă naștere unei întregi polemici. Totul ține de cantitate și de frecvență. Doza face otrava, e un concept clar în nutriție, nici un lucru nu poate fi în esență ideal sau profund dezastruos, interzis, tabu. Avem un organism fabulos construit care poate digera tot, neutraliza tot, e o chestiune de bun-simț și de respect față de corpul tău ce fel de preparate consumi.

Nu putem desființa o întreagă gamă de alimente pe criteriul, de pildă, că mezelurile sînt nesănătoase. Ele au fost concepute ca o alternativă la carne, sînt o carne mai concentrată, ca gust și ca grăsime, făcută să țină mai mult timp.

Dacă noi confundăm mezelurile cu carnea și mîncăm în fiecare zi cu sutele de grame, atunci avem o problemă și, culmea, nu neapărat una de sănătate, cît mai ales una de siluetă. Pentru că toate lucrurile astea care sînt concentrate înseamnă densitate calorică mai mare. Ar trebui să mîncăm cît mai puține produse ambalate.

În momentul în care ambalezi un produs, el e făcut să stea cît mai mult pe raft, are cu siguranță mai puțină apă, pentru că n-ar folosi nimănui. Dacă nu devenim rudimentari și nu alegem alimentele în forma lor cea mai simplă, ca apoi să le gătim, nu putem să ne supărăm că ceea ce cumpărăm e și mai gustos, și mai caloric, și mai bogat în grăsime sau în zahăr. Trebuie să fim atenți să nu le consumăm pe cele prelucrate, într-un mod nesănătos ca frecvență și cantitate. Orice lucru consumat în exces e nesănătos”, a spus dr. Bilic.

“Pînă acum era o chestie destul de clară: astea-s legume, astea fructe, asta-i carne, asta brînză… Dacă mîncăm în continuare produsele simple, nu e un pericol. Gătitul în casă nu e un pericol. Tocănița și ciorba nu sînt un pericol. Sau un banal orez cu lapte, ori clătite. În momentul în care mîncăm lucruri care conțin multe ingrediente, nu putem să ne dăm seama cîte grame de grăsime sau de zahăr sînt într-un produs. Tu-l mănînci relaxat că-i doar un biscuit sau un covrigel și nu realizezi că, de fapt, organismul tău primește un soi de… superfood”, a mai declarat doctorita. “Apucați-vă din nou de produse făcute în casă. E cea mai bună investiție în sănătatea noastră. Chiar dacă mîncarea respectivă va fi mai puțin intensă ca gust. După 40 de ani trebuie să mîncăm cu 30% mai puțin decît la 20. Și să nu pierdem din vedere elementul de mișcare, tonus”, a conchis dr. Bilic.

Intreg interviul poate fi citit aici: http://dilemaveche.ro/sectiune/societate/articol/omul-chibzuit-si-mincatul-emotional

 

 

 

SHARE