Medicamentul care face bacteriile să-și distrugă propriul ADN

18 Apr 2017

Rezistența din ce în ce mai mare la antibiotice provoacă îngrijorare în rândul oamenilor de știință, care caută soluții pentru a lupta împotriva bacteriilor, cum ar fi Clostridium difficile - ce provoacă una din cele mai întâlnite infecții nosocomiale din spitale, fiind responsabilă de producerea a peste 15,000 de decese anual numai în Statele Unite.

• Medicamentul care face bacteriile să-și distrugă propriul ADN

Un studiu inovativ al Universității din Wisconsin propune un potențial antidot în cazul infecțiilor rezistente la antibiotice, obținut prin utilizarea tehnologiei de modificarea genetică a genomului CRISPR - segmente de ADN procariot, în care se repetă secvențe genetice primare, cu un rol cheie în sistemul de protecție al bacteriei.

Echipa de cercetători a creat un amestec probiotic, administrabil sub formă lichidă sau ca pastile, care conține un virus bacteriofag, care, fiind purtătorul unui fals mesaj genetic, face ca bacteria să opereze modificări distructive în propria secvență ADN.

Deși substanța probiotică se află încă într-un stadiu primar de cercetare, s-a ajuns deja la pragul în care se poate începe testarea ei pe animale, un avantaj fiind faptul că studii anterioare au demonstrat eficiența virusurilor bacteriofage, introduse prin inginerie genetică.

Spre deosebire de antibiotice, care omoară orice tip de bacterii cu care intră în reacție, conducând la rezistența acestora, substanța probiotică se dovedește letală doar cu un anumit tip de germen.

"Dezavantajul utilizării antibioticelor constă în faptul că acestea acționează precum un baros care distruge comunitatea microbiană intestinală. Noi ne-am dorit să introducem în ecuație ipostaza unui bisturiu care să producă eradicarea doar a unui anumit tip de microb", a declarat în prezentarea studiului conducătorul acestuia, dr. Jan-Peter van Pijkeren.