Simona Tivadar, despre alimentaţia copiilor: 'Un fresh de portocale are atâtea zaharuri cât 4 felii de pâine'

11 Mai 2018

Fiecare părinte este preocupat de alimentaţia copilului, în special în vremurile acestea, când a mânca sănătos este o adevărată provocare. Unul din patru copii este obez, spune Simona Tivadar medic diabetolog, boli de nutriţie şi metabolism, într-un interviu acordat life.ro Unde greşim şi ce avem de făcut, găsiţi în rândurile următoare.

  • Simona Tivadar, despre alimentaţia copiilor: 'Un fresh de portocale are atâtea zaharuri cât 4 felii de pâine'

“Felul de a hrăni copiii pendulează între isterie (la vârste mici) şi abandon total (la vârsta şcolară). S-a pierdut firescul. Copilul învaţă să mănânce acasă, aşa cum învaţă orice pui de animal după modelul părinţilor. Părinţii obezi vor creşte copii obezi sau cu tulburări de comportament alimentar. Singurul lucru raţional şi eficient e să mâncăm cu copiii noştri fără telefoane, tablete, televizor, certuri la ora mesei. La şcoală copilul trebuie să primească 1-2 sandvişuri pe care eventual le face cu părintele acasă şi un fruct şi/sau un mic desert în funcţie de cât efort fizic urmează să facă în orele de şcoală”, spune medicul.

Dulciurile sunt, de asemenea, o problema atunci cand este vorba de copii. De la chec-urile pe care ni le pregateau bunicile in copilarie sau placintele cu fructe sau branza, acum gasim in galantare apetisante prajituri, dulciuri concentrate. “O prăjitură s-a transformat într-un sertar de dulciuri permanent aprovizionat şi la îndemâna copilului la orice oră, în găletuşe întregi de îngheţată în congelator, în cartoane întregi de prăjituri cumpărate pentru sfârşitul de săptămână.

Ar fi preferabil ca elevii să primească un dulce înaintea orei de sport sau a unui examen, a unei teze şi să mergem la cofetărie cu copiii dacă dorim „o prăjitură”, a precizat dr. Simona Tivadar pentru life.ro.

Sucurile, fresh-urile sunt si ele “vinovate” de kilogramele in plus are copilului. “Categoric, nici un fel de suc, nici măcar freshuri sau smoothie-uri. Un fresh de portocale are atâtea zaharuri cât 4 felii de pâine (altfel de zaharuri, dar tot o cantitate aşa de mare), ceea ce va duce la „mulgerea” pancreasului de insulină, îngrăşare, digestie dificilă. Copiii, ca toată lumea, trebuie să mănânce fructele întregi, ca atare. De altfel, sucurile nu dau saţietate egală cu fructul întreg şi pot deveni un abuz caloric şi de glucide”, spune doctorul.

Care sunt alimentele interzise pentru copii? “Orice aliment care conţine cafeină, zahăr sau grăsimi în exces e rău venit, nu doar la copii, ci şi la adulţi. Repet, modelul se cultivă în familie. Dacă tatăl se îndoapă cu băuturi carbogazoase de tip cola sau de orice alt fel, iar mama mestecă întruna seminţe, covrigei, alune etc, şi copilul va face la fel!

Presupun că nu este cazul să amintesc alcoolul care e cu adevărat interzis copiilor până după 14-16 ani când pot primi sub supravegherea părinţilor mici cantităţi de vin curat, nimic altceva - şi doar la ocazii. Şi alcoolismul a început să fie o problemă reală în adolescenţă şi nu mă refer la o beţie din teribilism, ci la consumul zilnic cronic, de alcool”, adauga dr. Tivadar.

SHARE