Dr. Simona Tivadar: 'Nu vă mai îndopaţi cu toate prostiile! După ce mâncânci, există două căi - să arzi sau să depui. A treia cale nu există'

26 Apr 2018

Dr. Simona Tivadar, medic primar de diabet, nutriţie şi boli metabolice, a vorbit, în cadrul unui seminar despre ce ar trebui să mâncăm, despre nutrienţii principali şi secundari, precum şi despre riscul excesului de antioxidanţi.

  • Dr. Simona Tivadar: 'Nu vă mai îndopaţi cu toate prostiile! După ce mâncânci, există două căi - să arzi sau să depui. A treia cale nu există'

Medicul a avut, ca întotdeauna, un discurs aplicat și foarte la obiect, îndemnând la rațiune în dauna tuturor ”minunilor” pe care suntem îndemnați să le urmăm pentru a slăbi.

”Noi nu putem să face cu mâncarea nimic altceva decât să o mâncăm şi să o ardem în următoarele ore prin activitatea noastră. E adevărat şi creierul este un mare consumator de glucoză, numai că, din păcate, are doat 1 kilogram, şi nu toată lumea foloseşte, din păcate, tot kilogramul acela, şi atunci apar diferenţe destul de mari. Deci tot pe muşchi trebuie să ne bazăm, oricât nu ne convine acest lucru“.

Cum spuneam, după ce mâncăm, există două căi: să arzi sau să depui. A treia cale nu există. Ai mâncat, fie te îngraşi şi-ţi asumi, fie, dacă nu, înseamnă că ai ars prin activitatea ta fizică. Metabolismul bazal consumă puţin, suntem foarte adaptaţi să consumăm puţin, deci trebuie să faci un fel de activitate fizică.

Din păcate, avem un interval scurt la dispoziţie. De exemplu, pentru zaharurile cu absorbţie rapidă din dulciuri, din zahăr, din fructe – cam o oră şi jumătate, iar pentru cele cu absorbţie lentă din pâine, orez, cartofi, paste – cam 4 ore. Acesta e tot secretul nutriţiei. Nu există niciun fel de breaking news din acest punct de vedere“, spune dr. Simona Tivadar.

Medicul este de părere că ar trebui să considerăm ”ce mâncăm?” o întrebare la fel de importantă ca ”de ce mâncăm?”.

”Mâncăm alimente. Ele sunt făcute din nutrienţi principali şi secundari. Trebuie să ne gândim că în fiecare zi creierul nostru face un soi de bilanţ ce-ai cheltuit în ziua cu pricina, inclusiv referitor la micronutrienţi, ce aminoacid îţi lipseşte, ce vitamină şi ce nevoi ai avea. Şi atunci , în mod natural te-ai îndrepta spre acele alimente. 

În afară de asta, creierul nu poate să-ţi spună: du-te şi ia din borcănelul cu molibden din frigider două picături şi din nu ştiu care aminoacid două linguriţe. Şi atunci tendinţa este, dacă ai cheltuit mult şi nu ai mâncat mare lucru, să te duci să mânânci şi să nu te mai saturi să-ţi doreşti şi una şi alta, la sfârşitul zilei“, spune medicul nutriționist.

Nu vă mai îndopaţi cu toate prostiile, doar pentru că sunt antioxidanţi

”În urma arderii mai obţinem un radical liber de oxigen împotriva căruia oamenii se îndoapă cu antioxidanţi ca şi cum chimia ar fi aşa un soi de pseudoştiinţă în care ai putea să inhibi numai o bucăţică din ecuaţie şi restul să funcţioneze bine“. Nu se poate. „Dacă dai prea mulţi antioxidanţi şi vrei să inhibi această bucată a reacţiei, o să se inhibe însăşi reacţia vieţii. Deci, antioxidanţii în exces devin prooxidanţi. Nu vă mai îndopaţi cu toate prostiile, doar pentru că sunt antioxidanţi.

În cazul în care luăm vitamina C cu gramul în afara unei urine mai scumpe nu obţinem nimic altceva, dă asigurări medicul nutriţionist. „E posibil şi să vă faceţi rău. Viaţa naşte moarte. Nu ne putem opune acestui lucru. Există, sigur, situaţii în care trebuie să luăm antioxidanţi în mod special, dar asta nu înseamnă că, în fiecare zi, primul gând trebuie să-ţi fugă la antioxidanţi“, spune dr. Simona Tivadar.

SHARE