În cât timp va ajunge ziua, pe Pământ, să aibă 25 de ore

09 Iun 2018

A existat o perioadă în viața planetei noastre când zilele nu erau mai lungi de 18 ore. Nu vă bucurați, orele de muncă nu erau afectate, pentru că acel moment s-a petrecut mai bine de 1,4 miliarde de ani...

• În cât timp va ajunge ziua, pe Pământ, să aibă 25 de ore

Durata unei zile pe Pământ este dependentă de poziția Lunii, susțin cercetătorii Universității Wisconsin-Madison. În timp, satelitul natural al Terrei a început să se îndepărteze constant de planetă, modificându-i axa de rotație. Fenomenul se manifestă și acum, zilele pe Pământ prelungindu-se în mod constant.

”În timp ce Luna se îndepărtează, Pământul se comportă ca un patinator în mișcare de rotație, care încetinește în timp ce își întinde brațele”, a oferit o imagine a procesului profesorul Stephen Meyers, de la Universitatea Wisconsin-Madison.

Pentru a înțelege ce efect are orbita Lunii asupra mișcării de rotație a Pământului, profesorul Meyers și echipa lui au folosit o metodă statistică ce îmbină teoria astronomică și observația geologică pentru a reconstrui istoria antică a sistemului nostru solar - astrocronologie.

Toate obiectele din sistemul nostru solar au un câmp gravitațional care influențează celelalte corpuri cerești aflate în vecinătatea lor. Variațiile orbitei Pământului poartă numele de ciclurile Milankovitch și pot afecta condițiile de viață pe Terra, având un efect direct asupra modului în care lumina Soarelui este distribuită pe planetă.

Una dintre metodele prin care echipa condusă de profesorul Meyer a putut să determine cum arăta mișcarea de rotație a Pământului acum mai bine de 1 miliard de ani a fost studiul sedimentelor pe o rocă veche de 90 de milioane de ani. De aici a extras informații despre ciclurile climatice ale planetei.

S-a ajuns la concluzia că Luna se distanțează de Terra cu 3,82 centimetri pe an. Astfel, printr-un calcul elementat, putem afirma că durata unei zile pe Pământ va fi 25 de ore, dar că până în acel moment trece sute de milioane de ani.

”Una dintre ambițiile noastre a fost să folosim astrocronologia pentru a determina timpul chiar și în trecutul foarte îndepărtat, să construim scale de timp geologice foarte vechi. Vrem să putem studia roci vechi de miliarde de ani într-un mod comparabil cu procesele de studiu geologic moderne”, a mai spus Meyers.