23 Mar 2018

În urmă cu 15 ani, un trup mumifiat nu mai mare de 12 centimetri și care părea a fi al unei creaturi sinistre - descoperire făcută în deșertul Atacama din Chile, a reușit să aprindă comunitatea celor amatori de teorii ale conspirației și de scenarii despre extratereștri.

• Cine este 'extraterestra' Ata? Misterul mumiei fetiței descoperite în deșertul Atacama a fost dezlegat

În 2013, testele ADN și efortul științifici al lui Garry Nolan, de Universitatea Stanford, au revelat faptul că  mumia aparține unei fetițe, numită de oamenii de știință Ata, de la deșertul Atacama.

Înainte de  cerceteze AND-ul, Garry Nolan credea că mumia avea sute de mii de ani vechime, asta pentru că deşertul Atacama este unul dintre cele mai secetoase locuri de pe Terra, iar trupul ar fi putut  rămâne conservat pentru o perioadă lungă de timp.

Analizele ulterioare au arătat însă că ADN-ul este recent şi de o foarte bună calitate, ceea ce înseamnă că mumia Atei data de doar câteva decenii.

Oamenii de știință au evidențiat două posibilităţi cu privire la originea Atei: fie a suferit de o formă extremă de nanism şi a trăit până la vârsta de şase sau opt ani, fie este un fetus de 22 de săptămâni care a suferit de o boală rară – progeria - prin care a îmbătrânit prematur şi a murit.

Analizând ADN-ul extras din oasele mumiei, cercetătorii spun că fetița a fost purtătoarea a cel puțin șapte mutații genetice care sunt asociate cu provocarea unor diformități majore la nivelul scheletului sau accelerează dezvoltarea oaselor, care explică malformațiile Atei, coastele anormale și craniul alungit. Dincolo de aceste mutații, Ata ar fi putut suferi, de asemenea, și de hernie diafragmatică congenitală.

Cercetătorii cred că Ata a murit la scurt timp după naștere.