3dots.ro

Modificări în Codul Rutier: în ce condiţii pot fi depăşiţi bicicliştii de maşini

Modificări în Codul Rutier: în ce condiţii pot fi depăşiţi bicicliştii de maşini

Schimbare importantă în legislaţia rutieră din România, în favoarea bicicliştilor. HG 1075 din 4.10.2021 modifică regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, care reglementează circulaţia pe drumurile publice. 

În 6 octombrie s-a publicat şi în Monitorul Oficial, ca atare regula a intrat deja în vigoare.

Iată ce spune legea:

Pentru asigurarea distanţei laterale de siguranţă, la depăşirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule realizează această manevră trecând peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie ori de separare a benzilor pe acelaşi sens, cu cel puţin jumătate din lăţimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puţin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h. 

Practic, recomandarea care exista până acum, aceea ca şoferii care depăşesc un biciclist să păstreze o distanţă de 1,5 metri, a fost eliminată şi înlocuită cu noul text de lege.

”Vechea reglementare avea o normă cu caracter de recomandare, nu crea neapărat o obligaţie fermă şi o sancţiune. Raţiunile legiuitorilor cu siguranţă au avut în vedere faptul că acea distanţă de 1,5 metri nu putea fi măsurată într-un mod obiectiv.

Prin această modificare, s-a urmărit crearea unei siguranţe suplimentare a bicicliştilor şi a celor care conduc trotinete electrice, prin crearea unui spaţiu lateral suficient între autovehicule şi vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă”, a declarat Ionuţ Lazăr, inspector principal la Poliţia Rutieră Timiş.

O urmare firească și logică a articolului este că în situaţiile în care există un marcaj longitudinal continuu de separare a sensurilor de mers, depăşirea unei biciclete este interzisă

”Şoferul trebuie să aştepte până ce poate să depăşească regulamentar biciclistul. Nu-i mai permite legea să depăşească pe lângă biciclist fără a încălca marcajul de separere aşa cum stipulează acest nou articol modificat.

În traficul din marile oraşe, bicilistul are chiar o viteză superioară autovehiculelor, el nu rămâne în ambuteiaj.

Este benefic acolo unde avem viteze de deplasare foarte mari, de aceea se şi face o diferenţiere în funcţie de viteza de deplasare a autovehicului care urmează să efectueze depăşirea biciclistului”, a mai spus Ionuţ Lazăr.

Depăsirea unui biciclist fără respectarea Codului Rutier va duce la suspendarea permiselor de conducere pentru 30 de zile. Noua regulă va avea darul să încurajeze mai mult folosirea bicicletei ca mijloc de transport sănătos, economic şi ecologic, susţin reprezentanţii organizaţiilor care luptă pentru drepturile bicicliştilor.
 
”În primul rând, faptul că de la recomandare se schimbă la obligativitate este pentru noi un pas imens de conştientizare asupra faptului că această manevră trebuie făcută tocmai pentru a nu expune la un pericol biciclistul. Este o manevră mult mai calculată şi previzibilă.

Până acum se recomanda, numai că nimeni nu respecta, pentru că ştim cu toţii cum se citeşte legea dacă doar ţi se recomandă şi nu primeşti nicio sancţiune. Cumva cădea la bunul simţ al fiecăruia.

Tocmai prin caracterul lejer care a fost legat de acastă manevră, mulţi şoferi nu au luat în serios depăşirea, nici bicicliştii nu ştiau că este dreptul lor”, a spus Andreea Wolfer, reprezentatntul organizaţiei Pedallez din Timişoara.

”Credem că această schimbare nu se va resimţii atât de mult în interiorul oraşelor, în zonele urbane unde există deja şi piste de biciclete amenajate. În schimb, ar putea contribui la dezvoltarea cicloturismului.

Având în vedere că pe anumite şosele din afara oraşului se circulă cu viteză mare, pe drumuri judeţene sau naţionale. Acolo creşte şi mai mult siguranţa bicicliştilor”, a adăugat Andreea Wolfer.

© 2024 - 3DOTS DIGITAL MEDIA BUREAU
Powered by VA Labs