O nouă regula în cafenele enervează, deocamdată, clujenii: ”Toți freelancerii o ard cinci ore cu un latte și o apă plată!“
Printre alte minunății, cum ar fi exagerarea prețurilor din piața imobiliară, Clujul se mai face remarcat și prin cea mai mare densitate de cafenele și restaurante din țară.
După recesiunea din 2008, numărul de cafenele și restaurante din România a crescut constant și nici măcar pandemia nu putut încetini ritmul de expansiune. Cea mai mare creștere din țară (66%) s-a înregistrat în Cluj-Napoca, care are cea mai mare densitate în raport cu populaţia de astfel de localuri – 1,32‰ – comparativ cu media de 0,45 ‰ în România.
Această explozie a cafenelelor din Cluj-Napoca este legată de apariția unei noi clase de mijloc formată din profesioniști și manageri din domeniul IT, care au devenit clienți fideli ai localurilor din centrul orașului, veniturile obținute permițându-le să plătească mai mult pentru produse de calitate.
Dar, lovitură de teatru, o parte dintre proprietarii de cafenele din oraș au adoptat o măsură care pare ”un abuz” îndreptat chiar împotriva clienților care le-au dezvoltat afacerea: nterzic folosirea laptopului în local în timpul weekend-ului sau chiar și în timpul săptămânii.
Dragoș Vana, lector universitar, care mai tot timpul iese în oraș având laptopul cu el, a relatat, pe Facebook, o întâmplare petrecută în centrul orașului.
”Cafenelele din centrul Clujului frizează ridicolul!”
”Cafenelele din centrul Clujului frizează ridicolul. astăzi la Olivo Bistro, unde mai nou nu poți să ai nici măcar o întâlnire de business. Dacă cumva ai avut tupeul să deschizi laptopul chiar și pentru o secundă, imediat vine un ospătar supărat la tine să-ți atragă atenția asupra greșelii monumentale pe care ai făcut-o”, a povestit el.
”Ok, hai că înțeleg că nu vrei să-ți vină IT-iști și să tragă 3 ore de o consumație, deși pe spatele lor ți-ai construit business-ul de poți să ceri 20 de lei pe o cafea, dar nici să fii ipocrit cu clienții“, susține tânărul, deranjat și dea faptul că în timp ce clienților le este interzis, managerul cafenelei folosește laptopul.
La rândul său, Dumitru Cornel Vîlcu, un activist civic clujean, a criticat dur decizia luată de administratorii cafenelelor: ”Se zvoneşte că le interziceţi clienţilor să-şi deschidă laptopurile pe prea-preţioasa dvs. terasă din centru. Există vreo limită de neruşinare/ abuz pe care nu vă simţiţi pregătiţi s-o treceţi?”, a comentat el pe pagina de Facebook a unui local.
Reprezentantul cafenelei a răspuns: ”Intenția noastră este să creăm un loc unde oamenii se pot bucura de o masă și de o cafea bună fără a avea constant grija taskurilor sau a e-mailurilor și, din punctul nostru de vedere, acest lucru este chiar contrar oricărei limite de nerușinare/abuz pe care am întrecut-o.”
”Fain mod de a scuza un abuz grotesc. Mă bucur că n-am fost niciodată în situația de a bea vreo cafea la Dvs. și că am aflat tot ce trebuie ca să nici nu vreodată acolo”, a replicat Vâlcu.
”Ni s-ar părea o risipă de timp să își completeze exceluri”
”Este o parte din filosofia noastră, în weekenduri încercăm să-i convingem pe oameni să nu folosească laptopuri pentru că este un timp care le este dedicat lor și ni s-ar părea o risipă de timp să își completeze exceluri”, comentează un reprezentant al unei cafenele din centrul Clujului, într-o declarație oferită Euronews.
Replica lui Vana a fost: „Din păcate, patronii mor de grija altuia, cel puțin oficial. Aștept cu nerăbdare reîntoarcerea semnelor: ”Ne rezervăm dreptul de a ne selecta clientela!” și ”Toaleta este doar pentru clienți!””.
Clienții: ”Prețurile și ”experiența” în Cluj au devenit ridicole”
Majoritatea celor care au comentat la postările lui Dragoș Vana sunt împotriva măsurii luate de manageri cafenelelor de a interzice folosirea laptopului în localurile pe care le conduc.
”Păi să stea și angajații cafenelelor acasă cu familia, să nu facă cafele în weekend, că doar e ”risipă de timp”” – a comentat cineva.
”Ei bine, aceste locuri sunt obsedate să câștige cât mai mulți bani. Dacă stai jos și te distrezi în localul lor… probabil că nu cheltuiești atât de mult pe cât și-ar dori ei. În general, prețurile și „experiența” în Cluj au devenit ridicole. Chiar nu știu cât timp poate continua această mentalitate”, este de părere Aaron Roberts, un fotograf din Anglia care locuiește în Cluj-Napoca.
”Pățit și în București. Aveam de făcut ceva urgent în adminul site-ului, m-am așezat la cafenea fix să scot laptopul că era mai eficient. Aș fi terminat rapid, băut rapid cafeaua și plecat. Mi-au cerut să îl închid după ce comandasem și plătisem deja cafeaua. Am rezolvat și de pe telefon, dar mi-a luat de 3 ori mai mult, timp în care le-am ținut masa ocupată. Ghinion”, a comentat și altcineva.
”Vine din convingerea că toți oamenii sunt la fel, adică au aceleași preocupări, aceleași emoții și pretenții de la viață. Iar pe de altă parte, este și obiceiul ”tradițional” (deja) românesc de a îți depăși atribuțiile profesionale. E ca atunci când intri în primărie să întrebi unde este registratura, iar portarul te întreabă de ce vrei să ajungi acolo. Ce treabă au ei despre cum vrea fiecare sã își bea cafeaua, atâta timp cât le faci consumație și nu le deranjezi afacerea?!”, a intervenit un alt comentator.
Totuși sunt și clienți care le dau dreptate managerilor: ”Le interzic pentru că toți și freelancerii folosesc cafeneaua pe post de birou și o ard 5 ore pe un latte și o apă plată. Toți mari afaceriști, dar n-aveți 200 de euro pe lună pentru un scaun la un co-working space”.