
Povestea românului din Hong Kong care a devenit «mogulul măștilor de protecție»

Ovidiu Olea, un antreprenor român stabilit în Hong Kong a intuit oportunitatea de afaceri deschisă de criza de echipament medical la nivel mondial, devenind în doar patru luni ”mogulul măștilor de protecție”, așa cum îl caracterizează The Guardian.
Ovidiu Olea, un antreprenor fintech până în urmă cu câteva luni, a ajuns să vândă circa 50 de milioane de măşti de protecţie în Asia şi Europa, iar în curând va începe producţia proprie în România.
Ideea de afaceri i-a venit la finalul lunii ianuarie, când a realizat cât de dificil i-a fost să cumpere măşti pentru cei 20 de angajaţi ai firmei sale. A sesizat o oportunitate interesantă în comercializarea acestor produse și a importat ulterior 500.000 măşti din Africa de Sud, care s-au epuizat în doar 6 ore.
”Dacă Ovidiu Olea este uimit de faptul că s-a transformat dintr-un antreprenor în finanţe într-un mogul al măştilor în numai câteva luni, nu arată niciun semn că ar fi.
Tranziţia a început inofensiv. La sfârşitul lunii ianuarie, când coronavirusul s-a extins dincolo de Wuhan, Olea a decis că va cumpăra măşti pentru angajaţii săi.
Locuieşte în Hong Kong, unde conduce o firmă de tehnologie de plată. Personalul său nu este mare – doar 20 de angajaţi – dar găsirea chiar şi a câteva sute de măşti s-a dovedit a fi grea.
O parte a problemei a fost că anul trecut, după ce protestatarii din Hong Kong au folosit măşti pentru a-şi ascunde identitatea, guvernul chinez a restricţionat proviziile de pe continent.
Înainte de pandemie, jumătate din măştile lumii erau fabricate în China; acum, odată cu producerea în regim forţat, această cifră poate ajunge la 85%. Dacă China nu îţi trimite măşti, probabil că nu vei avea. Nu avem măşti, au spus farmaciile locale. Olea, dar dacă găsiţi dumneavoastră, le vom cumpărăm noi de la dvs", scrie cotidianul britanic The Guardian.
Ovidiu Olea a continuat apoi să cumpere măşti N95, iar din martie a devenit distribuitor de măşti cu trei pliuri, fabricate în China, cele mai căutate pe piață în acest moment. A ajuns să colaboreze cu guvernul din Hong Kong, dar şi cu oficiali ai mai multor ţări europene.
”În Africa am găsit o companie nu foarte mare, aş zice de mărime medie, care furnizează măşti pe întregul continent, de la Maroc la Congo şi până în Africa de Sud. Ei îşi făceau treaba lor, aveau o producţie constantă de măşti pe care o cumpăra industria minieră, nu se îmbogăţeau, dar nici nu o duceau rău", declară Ovidiu Olea.
Ovidiu Olea crede că a avut şansa să găsească la această fabrică.
”Un domn care se ocupa de vânzări, foarte cumsecade, old school, a apreciat că am fost foarte amabil, sincer şi am promis să plătesc la timp – adică 100% din preţ în avans. Eu a trebuit să fiu tot timpul cu un pas înaintea companiilor din China care mişună peste tot să cumpere măşti, beneficiind de conexiuni şi reţele pe care eu nu le am.
Discutând cu reprezentantul companiei, Ovidiu a aflat că mai sunt pe stoc o jumătate de milion de măşti, la un preţ bun.
”Având în vedere că aveam bani în bancă şi nu făceam nimic cu ei, am zis să fac o investiţie. Domeniul meu de activitate fiind sistemele de plată ştiam nişte administratori de farmacii cu desfacere la public. I-am sunat, i-am întrebat dacă le convine preţul şi mi le-au cumpărat toate în mai puţin de un minut, în condiţiile în care eu nici nu le aveam”, mărturiseşte clujeanul.
Ovidiu Olea a angajat o firmă de securitate în Africa de Sud pentru a-i asigura protecţia transporturilor. 3 maşini şi 6 oameni înarmaţi au însoţit convoiul cu măşti de la Durban la Johannesburg, circa 500 de kilometri.
”Am trimis banii şi m-am rugat să vină marfa Presiunea pentru obţinerea măştilor devenise atât de mare încât mişunau mai mulţi indivizi în jurul fabricii şi ofereau bani grei şoferilor de camioane pentru a le preda lor măştile.
Iniţial, era vorba despre un transport de 35 de minute, de la fabrică la aeroportul din oraş, apoi la aeroportul din Johannesburg şi de acolo, pe cale aeriană, în Hong Kong.
Dar a apărut o problemă, având în vedere că marfa nu putea fi transportată cu avionul din Durban la Johannesburg. Drumul de circa 500 de kilometri, de vreo 14 ore, trebuia făcut cu TIR-ul", a mai povestit Olea.
Ovidiu Olea spune că va deveni şi producător de măşti în România. El vrea să deschidă o fabrică de măşti pentru copii, cu utilaje aduse din China şi Taiwan.
”Într-o primă fază, din China nu puteai să scoţi astfel de utilaje pentru că făceau parte din industria strategică. În Taiwan, nu prea se fabricau astfel de utilaje pentru măşti de copii, astfel că preţul era foarte ridicat.
Între timp, China a permis exportul şi am cumpărat de acolo. Ideea era să le aduc în România, dar este problemă cu transportul, având în vedere restricţiile de circulaţie. Trebuie să mă duc la faţa locului, să găsesc teren, parteneri, muncitori, constructori. Din necesitate, prima maşină o vom instala în Hong Kong, asta ne va ajuta să vedem cum merge treaba”, a mai spus el.
Ovidiu Olea mai spune că preţul materialelor care filtrează aerul a crescut de la 2.500 euro la 70.000 euro pe tonă.
Ovidiu Olea crede că „orice mască protejează, dar că cel mai mult ajută menţinerea unei distanţe fizice.
”Portul măştii este un gest de bun-simţ, e o dovadă de responsabilitate. Dacă tuşesc, masca opreşte picurii de salivă şi-i protejez pe ceilalţi”.
Olea susţine că atunci când cumpărăm o mască, aceasta trebuie să aibă certificat de conformitate şi să scrie pe cutie dacă au fost testate.
”Ar trebui să ştim cât filtrează şi dacă au fost testate. Şi pe un borcan de zacuscă scrie când a fost produs, cine l-a produs, ingredientele. Cu atât mai mult ar trebuie să fim informaţi în ceea ce priveşte un dispozitiv medical”.
În ceea ce priveşte măştile pe care le va produce fabrica din România, Ovidiu Olea spune că acestea vor respecta standardul FFP 2.
”Vor fi testate de laborator independent ca să certificăm calitatea. Trebuie să filtreze minim 94%. Provocarea este obţinerea de material filtrant de cea mai bună calitate, la preţ irezonabil şi care să fie disponibil într-un flux continuu.
E importantă seriozitatea producătorului, nu poţi începe să produci şi după o lună să nu mai poţi oferi aceeaşi calitate. Eu vreau să lucrez cu furnizori consacraţi din SUA şi Europa”. Olea estimează că va începe producţia în Hong Kong peste o lună, iar în România până la final de an.