De ce și-a vândut Ștefan Mandachi o parte din afaceri și ce va face în continuare
Ştefan Mandachi a explicat într-un podcast motivele pentru care a vândut compania şi marca Spartan pentru 20,3 milioane euro.
”Mi-am dat seama că sunt rob în afacerile mele. Eu mi-am dat seama că în momentul în care vin la birou trebuie să mă abordeze CEO-ul, directorul financiar, directorul de resurse umane, administratorul (…) iar eu când ajung acolo, muncesc. Când vin acasă, spun că vin de la muncă.
Mi-am propus să nu mai muncesc în felul acesta ci să încerc să ajung la acea stare de flux în care să nu mai robesc. Am decis ca toate afacerile mele clasice – hotel, terenuri, blocuri, HORECA, să treacă pe planul doi.
Am decis să înstrăinez business-urile, pentru că dacă mergeam pe aceeași linie, ajungeam în burnout. Și burnout-ul unde duce? La boală, la dereglaje…
Eu de ani de zile cochetez cu ‘exitul’. Nu mă pensionez. Dar fac astfel încât să mă dedic pasiunilor mele, să fac ceea ce mă pasionează cel mai mult cu adevărat. Antreprenorul nu poți să-l scoți din tine. De ce să muncesc, să creez pentru alții? De ce să am această obligație?
Antreprenorul NU este sclavul afacerii! E o confuzie majoră la nivelul societății. Se confundă borcanele. Se crede că a fi antreprenor înseamnă să fii cel care trage sania. Da, ești, când creezi business-ul, când trebuie să fii acolo pe baricade, dar la un moment dat, când ajungi la un anumit nivel, trebuie să te detașezi de ceea ce ai creat tu.
Acesta e motivul pentru care mi-am vândut business-urile din HORECA”, a declarat Ștefan Mandachi într-un clip video postat pe vlog-ul său.
Pentru 20 de milioane de euro a vândut Ștefan Mandachi afacerile, sumă care va fi virată în zece ani de zile, afaceristul susține că a trecut la un nivel superior.
”Prima dată, în antreprenoriat, eu centram, eu dădeam cu capul. Eram one-man-show. Nimic nu trecea fără controlul meu: de la prețuri, la mailuri, la imagini, site-uri, cromatică, resursă umană, contabilitate.
Mă temeam să nu pierd ceea ce am agonisit și să ajung în poziția de dependent. Am făcut lucrurile după ureche mulți ani, cam ca toți antreprenorii (…)
E aproape imposibil să te detașezi de un business. În prezent am 21 de mărci înregistrate. Cum vreau să funcționeze business-urile?
Eu dețin drepturile de proprietate intelectuală și cesionez unor manageri sau unor oameni-cheie drepturile de utilizare a mărcilor mele, pe care eu le-am creat.
Ideal, pentru un antreprenor e să facă business-uri de acest gen, cred eu, să duci o marcă la succes și apoi să cesionezi unor manageri dreptul.
Altfel, vei dori să vezi mereu ce s-a întâmplat. Mereu te va fura cineva. Când faci micromanagement, niciodată nu vei putea evolua ca antreprenor. Mereu vei fi înlănțuit. (…)
Eu mai investesc în business-uri online, în aplicații online. Ai o idee și un plan genial? Vino la mine! Îmi place la nebunie să investesc, dar acum e pe un alt etaj. Antreprenorul care a ajuns la un alt nivel, nu mai robește, nu mai face micromanagement.
Cei care sunt la început trebuie să treacă prin acest purgatoriu (…) Uneori, antreprenoriatul este o prigoană. Acum e nevoie de o pauză de asimilare”, a comentat Mandachi.
De asemenea, Ștefan Mandachi a decis să-și concentreze energia către un proiect educativ. Astfel, suceveanul va trece în prim-plan activitatea de e-learning, prin intermediul propriei platforme, MentorMag.
”Am decis să mă dedic total acestor proiecte educaționale și am trecut pe plan secund toate celelalte afaceri din zona HoReCa și Real Estate.
Voi finanța orice plan de afaceri serios în domeniul educației e-learning. Am fondat o nouă companie și suntem pe cale să achiziționăm încă trei aplicații în anul 2023″, a declarat Ștefan Mandachi.
De asemenea, afaceristul ar urma să se implice în business-uri mai mici: Salad Box, Pep & Pepper, Taksim, Boss Mini Burgers și Resto Aperto.