Ce spune și cine este proprietarul Daciei 1300, oprită de polițiști în trafic la New York

29 Oct 2018

O imagine cum rar se poate vedea a fost postată pe Facebook de un român stabilit la New York - automobilului lui, o Dacie 1.300, apare lângă o maşină a NYPD.

Proprietarul Daciei a povestit că unul dintre poliţişti, originar din Italia, l-a oprit pentru că voia să vada mai de aproape autoturismul fabricat la Mioveni. 

«Mi-a spus că vedea mereu Dacii când era copil şi era curios cum a ajuns maşina în Statele Unite. Am stat cu el vreo 15 min de vorbă, i-am arătat mașina, mai era puțin și făceam schimb», le-a povestit românul prietenilor de pe Facebook.

Eduard Palaghiţă este numele românului care conduce o Dacia 1300 autentică, pe străzile New York-ului. Într-un interviu pentru miscareaderezistenta.ro, din urmă cu ceva ani, mărturisea cum nostalgia l-a făcut să devină singurul proprietar de Dacia 1300 din New York...

«Bunicul meu a plecat în State pe timpul lui Ceaușescu. A fugit peste graniță în Ungaria, de acolo în Austria și, într-un final, în America, unde a primit azil politic. După Revoluție am plecat cu toții în America, pentru reîntregirea familiei. (...)

Părinții aveau o Dacia 1300 la care nu stătea ridicat geamul din spate. Ca să stea fix, au pus o șurubelniță între geam și portieră. De mic mi-a plăcut să desenez mașini, și da, țin minte că am desenat mașina părinților, cu tot cu șurubelnița în geam.

Când am ajuns în State am început să visez la Dacia 1300. Când am plecat din țară am pierdut contactul cu toți prietenii de acolo. Nu am fost în România de 20 de ani și, în afară de surprizele Turbo și de machetele Dacia, nu am mai avut nici o altă legătură cu România. Nu am uitat de unde am plecat și mereu m-am bucurat când am văzut ceva ce îmi aducea aminte de România. Am avut multe amintiri în Dacia părinților și a bunicii. (...)

Probabil și acest lucru m-a împins să aduc o Dacie în State. Sunt un om nostalgic și mereu caut să am lucruri care îmi aduc aminte de copilărie. Da, ai mai multe oportunități în America și viața e mai ușoară aici, dar copilăria din România nu se compară cu nici o alta. Am un frate mai mic cu zece ani. El a crescut cu Playstation, nu știe ce înseamnă Șotron, De-a v-ați ascunselea, Lapte gros și alte jocuri pe care le jucam în fața blocului. Păcat! (...)

Inițial, mama a spus că sunt nebun – cum să aduc o Dacie în America!? Dar, după ce am apărut în presă și m-a văzut la televizor, a fost mândră de mine!

Mașina este o Dacie autentică, adusă din România, fabricată în anul 1977. Totul de pe ea e fabricat în România: carburator Carfil, stopuri Elba, centuri fabricate la Brașov, doar planetarele sunt fabricate în Germania, de către producătorul Glaenzer. (...)

Acest vis m-a costat $3.500. De fapt, acesta a fost costul transportului și prețul pentru actele traduse și apostilate. Mașina a ajuns la mine datorită unui schimb cu fostul meu Renaut 12 model USA. Dacă ar fi să pun un preț pe tot, adică transport plus costul mașinii, ar fi undeva la $7.000. După ce am făcut schimbul, Dacia portocalie a fost pusă pe platformă spre Germania, iar de acolo într-un container pe vapor până la port-ul din New Jersey. Transportul a costat în jur de $2.500. Mașina a fost oprită la vamă pentru o inspecție. Nu cred că au mai văzut ei să vină o mașină românească în State, lucru care a fost suspect. A fost necesar să facă o inspecție cu raze X, care m-a costat încă $1.000! (...)

Numărul de înmatriculare este american, personalizat: 77 DACIA. Mașina, fiind mai veche de 25 de ani, a putut fi înmatriculată ca vehicul istoric. Doar așa am putut să o înmatriculez în State, pentru că aici scrie în lege că orice mașină mai veche de 25 de ani poate fi înmatriculată astfel. Știu că în State sunt vreo 50 de Trabant-uri, cel puțin vreo 10 Lada, mai multe Volga și alte mașini... comuniste. Dar nu sunt români pasionați. Eu sunt primul și singurul care am adus o mașină Dacia din România! (...)

SHARE