Cine se află, de fapt, în spatele zecilor de accidente feroviare din Polonia. ”Toată lumea a crezut că e mâna rușilor”
S-au făcut numeroase speculații privind cauzele producerii a peste 20 de accidente feroviare în Polonia în ultimele săptămâni, majoritatea indicând faptul că în spatele acestora s-ar afla forțe de sabotaj rusești.
Toată lumea a crezut că în spatele acestora se află rușii, însă după o investigație mai amplă s-a descoperit că, de fapt, vinovații erau câțiva polonezi pasionați de rețele de comunicații, care foloseau echipamente mai ieftine, de 30 de euro, pentru a se conecta la sistem și a opri trenurile, informează euronews.com.
La sfârșitul săptămânii trecute, un tren care se îndrepta spre Varșovia a deraiat, doar câteva ore mai târziu alte două trenuri au lovit un camion de livrări și un tren de marfă – urmate de alte accidente în zilele următoare – autoritățile poloneze au crezut inițial că este vorba de un sabotaj rusesc.
Rețeaua feroviară poloneză este o parte crucială a lanțului de livrare către Ucraina, de la ajutoare umanitare, la arme NATO, și o rută-cheie atât pentru persoanele care călătoresc spre și dinspre această țară, inclusiv pentru lideri mondiali, cum este președintele american Joe Biden.
Cum sabotorii ruși au întrerupt comunicațiile prin satelit în Ucraina de mai multe ori, de-a lungul timpului, creșterea numărului de accidente feroviare a fost considerat inițial un ”atac hibrid sau cibernetic”.
Dar, după finalizarea investigațiilor Agenției de Securitate Internă, s-a descoperit că mai mulți pasionații de sisteme de comunicații, folosind echipamente de amatori, au reușit să copieze semnalul folosit pentru a anula funcțiile manuale ale operatorului de tren și a forța trenurile să oprească brusc, provocând accidentele.
Trenurile folosesc un sistem de comunicații care nu este protejat și, cu puțin efort, oricine poate sabota sistemul. Media poloneză relatează că echipamentul folosit pentru sabotaj poate fi mai ieftin de 30 de euro și poate fi găsit pe internet.
Autoritățile poloneze și-au anunțat intenția de a introduce, până în 2025, sisteme de comunicații care criptate, ce nu pot fi sabotate la fel de ușor.
Compania de căi ferate a țării nu a implementat încă sistemele menite să includă rețeaua poloneză în siguranța traficului european. Unul dintre aceste sisteme este ETCS, care este utilizat pentru a controla circulația trenurilor. Cel de-al doilea este GSM-R, care ar urma să servească, de asemenea, drept sistem de comunicare digitală pentru căile ferate.
Niciunul dintre ele nu a fost implementat în totalitate până în prezent. Sistemul actual, deși este ușor de sabotat, facilitează, de asemenea, urmărirea suspecților de către autorități, deoarece sabotorii trebuie să se afle în apropierea trenurilor ale căror semnale vor să le întrerupă. Potrivit statisticilor oficiale, au existat peste 500 de incidente de astfel de incidente în 2021 și aproape 700 în 2019.