
James Dean, legendarul ‘Rebel fără cauză’ – o întâmplare stranie înaintea accidentului fatal

James Dean, un cocktail de sex-appeal, candoare, nonconformism, talent şi autenticitate. Chiar și acum, la 64 de ani de la dispariția sa, Dean a rămas un „rebel fără cauză” și figura lui continuă să fascineze generațiile de adolescenți, chiar și pe cele născute în epoca digitală, pentru care întruchipează un adevărat simbol al expresiei ”live fast, die young!”.
Lui James Dean îi plăcea să-și asume până la capăt rolul de rebel. Natalie Wood a rămas uimită când l-a văzut pentru prima dată la filmările pentru “Rebel fără cauză” intrând altfel decât toți ceilalți actori, pe fereastră. Cât despre echipa de filmare de la “Giant”, toţi au rămas cu gura căscată când Dean s-a desfăcut la pantaloni şi a urinat chiar în faţa lor.
“Dacă pot face asta, pot face orice în faţa camerei cu Liz Taylor”, a replicat el. Ulterior, regizorul filmului, George Stevens, avea să se declare exasperat de faptul că starului nu-i plăcea defel să tragă duble, iar pe parcursul filmărilor, două săptămâni purtase aceeași cămașă.
Unul dintre fotografii care a lucrat cu el spunea că trăia ca un câine vagabond. Iar criticii comentau că se-mbracă “ca un pat nefăcut”. Dar Dean se voia dintre cei care, asemenea lui Marlon Brando, încălcau orice regulă și, conștienți de sex-appealul lor mai puternic decât orice costum de firmă, erau preocupați de esența actoriei, nu de ambalaje superficiale.
Dean era tipul cool al anilor ’50, care devenise un model pentru toți adolescenții, cu fascinația lui pentru viteză și cursele de mașini. Dar tot el era băiatul care în copilărie obișnuia să scrie câte-o dorință pe un bilețel, pe care-l așeza sub pernă înainte de culcare, pentru ca mama sa, Mildred, s-o citească pe ascuns și s-o îndeplinească a doua zi.
Pe 30 septembrie 1955, Dean se afla în mașina lui sport preferată, un Porsche Spyder 550 pe care îl poreclise ”the little bastard”. Îl însoțea mecanicul lui.
Iubita lui Dean, actrița Ursula Andress, trebuia să fie și ea în mașină, dar refuzase în acea zi să-l însoțească pentru că nu îi plăcea mania lui pentru viteză.
“Dean venea târziu la mine acasă. Dar intra ca un animal sălbatic şi nu-mi plăcea cum mirosea. Iar dacă ieşeam în oraş la un local, la un moment dat dispărea de la masă şi mă lăsa singură. După aceea venea din nou la mine acasă şi-şi cerea scuze. Brando voia să ştie care dintre ei era un iubit mai priceput. Înnebunea de curiozitate…”, își amintea Ursula Andress despre relația sa cu James Dean.
Cu o jumătate de oră înainte de a ajunge la destinație, mașina lui James Dean s-a ciocnit frontal cu un Ford Custom Tudor coupe, într-o intersecție.
Deși presa de atunci a scris că actorul circula cu mult peste viteza legală, recent, un documentar realizat de Channel 5 a demonstrat faptul că Dean circula cu cel mult 70 km/h și a frânat cât a putut, încercând să evite coliziunea cu mașina care i-a tăiat calea.
În urma tragediei, Dean și-a pierdut viața, dar mecanicul aflat în mașina lui și șoferul a Fordului au scăpat cu viața.
Actorul Alec Guiness a povestit că s-a întâlnit cu James Dean la un restaurant californian cu o săptămână înainte de dramă.
Alec era cu soția, Merula Sylvia Salaman, iar James a ținut să le arate mașina de care era așa de mândru – ”the Little Bastard”.
”Când i-am văzut ‘jucăria’ i-am zis direct: Această mașină de curse mi se pare sinistră! Apoi, l-am întrebat: Şi cam ce viteză poţi să prinzi cu ea?
Răspunsul a venit prompt: Oh, trec lejer de 200 de km la oră! M-am surprins spunându-i: Te rog, nu te mai urca niciodată în această mașină… Dacă te urci, săptămâna viitoare pe vremea asta vei fi găsit mort!”.
După câteva secunde de tăcere, James Dean mi-a replicat: Hai, ce naiba! Nu fi aşa de răutăcios! După care a râs cu râsul său unic, fermecător. A fost prima și ultima oară când l-am văzut pe James Dean în viaţă”, a notat Guiness în jurnalul său despre ultima întâlnire cu Dean.