Povestea lui Sebastian Dobrincu, programator de succes pentru Facebook și Apple. Selena Gomez, Justin Bieber, printre clienții săi
Sebastian Dobrincu are toate datele unui tânăr de succes, iar calităţile sale de programator au fost recunoscute de personalități în domeniu – Mark Zuckerberg şi Tim Cook. Are 21 ani, iar în ultimii doi compania sa a avut vânzări în valoare de un milion de dolari.
Se întoarce în țară doar pentru a-și vizita părinții. Pentru el, România a devenit doar locul nașterii sale, lumea primindu-l cu brațele deschise, nici nu prea contează pe ce meridian se află locuinţa sa, câtă vreme e lăsat să facă ceea ce-i place…
Sebastian Dobrincu s-a născut în urmă cu 21 de ani, în 1999. Prima întâlnire cu calculatorul, cel care avea să-l susțină de-a lungul drumului său prin viață, s-a petrecut la cinci ani, și a fost o dragoste la prima vedere.
Îi plăceau jocurile video, iar internetul îi stârnea curiozitatea. La nouă ani, a depășit statutul de simplu gamer și a început să caute informații despre cum să poată modifica programele celor pe care le juca şi chiar să-şi construiască propriile aplicaţii.
La 10 ani, învăţase deja cum să creeze, folosindu-și propriile abilități, un joc de şah. Tot atunci, părinţii i-au cumpărat primul manual de programare, învățând practic limbajul de programare în acelaşi timp cu limba română.
Părinţii au realizat potențialul său în acest domeniu și l-au încurajat – a urmat cursuri la Palatul Copiilor, în Bucureşti, dar deja cunoștea cam tot ce-i spuneau profesorii. Și la şcoală, lecţiile de informatică erau şi ele din alte timpuri, aşa că singurul său profesor a rămas internetul.
Realizările au continuat să vină una după alta. La 11 ani, a obținut primul job de programator – găsise de muncă tot pe internet, și a construit designul pentru website-ul unei companii americane producătoare de yachturi.
Mulțumiți de munca prestată, americanii l-au recomandat altor clienți și reputația lui s-a dezvoltat. Cum n-avea încă buletin, banii câștigați din tot felul de proiecte găsite pe internet, intrau pe cardul părinţilor.
La 16 ani îşi găsise şi un job stabil; lucra pentru Voya.ai, un start-up german din domeniu turismului, care se foloseşte de inteligenţa artificială pentru a găsi cele mai bune soluţii de călătorie pentru oamenii de afaceri, fiind responsabil pentru aplicaţia pentru smartphone a companiei.
Sebastian învăţa la Liceul Internaţional de Informatică din Capitală, iar catalogul spune despre el că era un elev mediocru.
”Am avut destui profesori care nu m-au înţeles şi care mi-au făcut zile fripte: le-am explicat despre preocupările mele, dar mi-au spus că-mi risipesc energia şi că ar trebui să mă ţin mai mult de şcoală. Unii chiar mă ascultau mai aspru, îmi cereu mai multe teme şi erau mai severi. Alții au fost înţelegători şi m-au lăsat să învăţ mai mult pe cont propriu, ceea ce îmi plăcea şi ştiam că o să mă ajute”, povesteşte Sebastian.
Evident, acum, și pentru cei care nu l-au înțeles este un fost elev cu care instituția se mândrește…
”Era o perioada foarte ciudată! În pauzele de la şcoală, vorbeam cu investitorii la telefon şi mereu încercam să mă ascund, să nu se audă clopoţelul. Uneori, când aveam vreo videoconferinţă importantă, chiuleam de la ore. Acasă, trebuia să lucrez la business plan şi la recrutări. Iar în timpul ăsta trebuia, totuşi, să mă pregătesc şi pentru şcoală”, spune tânărul informatician.
În primele trei luni, obţinuse deja investiţii de 100.000 de dolari, dar banii erau cheltuiţi pe angajări: Sebastian şi partenerul său de afaceri, tot un tânăr de 18 ani din Arizona, angajau ingineri, designeri, juriști şi personal tehnic din rândul americanilor.
”Balanţa era negativă, dar noi nu ne-am gândit la câştiguri. Am vrut mai întâi să testăm produsul, aşa că l-am oferit gratis. Din momentul în care am început să facturăm, profitul se dubla lunar! Eram uluiţi! Chiar şi acum, creştem cu o rată de 20-30% pe lună, încă e o creştere foarte rapidă”, povesteşte Sebastian.
Tot în perioada adolescenței a descoperit platformele de software open source, adică un mediu în care mai mulţi programatori lucrează, voluntar, pentru a dezvolta diverse programe şi aplicaţii. A fost atras reţelele sociale şi de aplicaţiile Apple, devenind unul dintre utilizatorii cei mai implicaţi în astfel de proiecte.
”Pentru că eram foarte activ în proiectele Facebook, m-au remarcat şi m-au chemat să ne cunoaştem. M-au invitat doar aşa, să discutăm şi să schimbăm idei”, spune Sebastian.
La 16 ani, Sebastian Dobrincu nu doar că era fața lui Mark Zuckerberg, dar şi schimba idei cu el.
”M-au invitat doar să discutăm. Poate a fost felul lor de a spune «Mulţumesc!». Mark mi-a dat însă multă încredere în mine. A fost o experienţă care m-a marcat. Mi-a spus cât de important e să fac ceea ce mă pasionează, pentru că şi el era în postura mea la aceeaşi vârstă. E un sfat de care încă ţin cont”, povesteşte Sebastian.
Tot atunci l-a cunoscut şi pe Tim Cook, CEO-ul Apple. ”Am fost pentru prima oară, timp de o lună, în America şi am cunoscut doi oameni geniali, care m-au încurajat! A fost confirmarea de care aveam nevoie pentru a continua!“, spune tânărul.
Cu apelurile venite de la investitori, parteneri de afaceri, angajaţi şi clienţi, Sebastian a reuşit să termine liceul şi să-şi ia examenul de Bacalaureat, despre care ministerul Educației ar trebui să-și pună întrebarea la ce mai folosește.
Sebastian nu intenționa să dea la facultate, i se părea mult mai importantă afacerea pe care o dezvolatase, timpul fizic pentru a le face pe toate lipsindu-i. În privința studiilor universitare s-a răzgândit după ce a primit o bursă pentru a studia informatica în New York. Acum, locuieşte în metropola americană: dimineaţa se studiază, apoi se dedică business-ului.
Părinţii îl susţin, dar regretă că e departe de ei, împărtășind angoasele de rigoare – cine ştie cum mănâncă şi ce program de somn are.
”Le tot spun: nu e aşa mare diferenţă între un zbor de 14 ore şi unul de 3 ore! Distanţa nu mai contează atât de mult. Suntem aproape chiar şi aşa, eu în New York şi ei în Bucureşti”.
Invitația de a vizita sediile Facebook şi Apple i-a mai adus însă ceva: ideea viitoarei sale companii – o idee de un milion de dolari, la propriu!
”Eram în New York atunci când mi-am dat seama că nu există soluţii de statistică pentru noile platforme sociale care începeau să se dezvolte tot mai mult la vremea aceea: Snapchat şi Instagram. Am vrut să profit de oportunitatea asta. Am văzut o nevoie în piaţă şi am vrut să fiu primul care o execută.
Planul unei companii şi discuţiile cu investitorii au fost, practic, formalităţile. Pentru mine, important era să creez produsul pe care-l aveam în minte, să văd dacă funcţionează. Şi a funcţionat. Încă nu am împlinit doi ani şi avem vânzări în valoare de un milion de dolari“, explică, cu simplitate, Sebastian.
Compania creată de Sebastian se numește Storyheap şi oferă statistici pentru conturile de Instagram şi Snapchat ale clienţilor. Iar clienţii pe care îi are sunt, printre alţii, McDonalds, Forbes, Mashable, Justin Bieber, Selena Gomez sau DJ Khaled.
”Practic, Storyheap face un fel de statistică pentru aceste conturi. De exemplu, dacă Selena Gomez lansează o nouă poşetă, managerii ei vor să vadă cum evoluează, în social media, promoţia lor: câţi oameni văd postările, ce vânzări, care-i timpul optim pentru a posta, care-i profilul celor interesaţi“, explică tânărul.