Cum, când și câtă apă trebuie să bem pentru a ne menține sănătoși

01 Iun 2019 | scris de Monica Pavelescu

”Consumați cel puțin doi litri de apă pe zi!”, e probabil unul dintre multele mesaje care vă ajung la urechi, dar pe care probabil nici nu le mai auziți, fiind repetate cu prea multă insistență.

  • Cum, când și câtă apă trebuie să bem pentru a ne menține sănătoși

Despre cum să bei apă te mai îndeamnă prietenii, revistele de modă, medicul de familie, antrenorul de la sală, nutriționistul. Cam multe sfaturi, puțiine explicații. De ce ar trebui să bem apă și mai ales cum să bem, dacă dorim să ne fie de ajutor.

Apa există în cele mai importante organe are corpului uman:

creier – 75%;
mușchii – 80%;
singe – 85%?

La ce ne ajută apa, pe scurt:

Pentru un sistem digestiv care să funcționeze bine
Apa contribuie la digestie și acționează ca un laxativ. Știți că atunci când vă plângeți de constipație, medicul vă întreabă dacă beți apă și dacă mâncați fructe și legume. Apa ajută la disoluția hranei în particule mici, pentru metabolizarea și asimilarea ei.

Pentru funcționarea optimă a rinichilor
Asta ar trebui să știți. Este recomandat chiar un test al urinei, care vă va spune dacă beți sau nu suficientă apă. Dacă aceasta are culoarea galben pai, este ok, continuați, așa trebuie să fie mereu. Dacă urina e de culoare închisă și poate chiar cu miros neplăcut, înseamnă că ați ajuns deja la deshidratare. E cazul să luați măsuri!

Ca să evitați formarea pietrelor și a infecțiilor urinare, apa este absolut obligatorie. Ca să elimine compușii toxici din organism, rinichii au nevoie de apă. De aceea, se elimină mai puțină urină, închisă la culoare, cu mai multe reziduri. 

Pentru stare de bine – calm, relaxare, concentrare
Cine nu are nevoie de așa ceva? Dacă aveți și voi nevoie de asta, lăsați cafeaua și alte energizante. Apa să fie prima pe listă. Nu plecați fără apă în poșetă niciunde! Să fie alături de chei, telefon și portofel.

Cu un lichid care costă atât de puțin și are zero calorii, obținem super efecte: reducem stresul, oboseala, starea de anxietate și iritabilitate.

Știți câtă influență are asupra creierului apa? Nici nu vă trece prin cap. Se pare că deshidratarea influențează direct creierul, care își micșorează volumul. Și așa apar stările de rău, care pot fi resimțite diferit de fiecare dintre noi: dureri de cap, amețeală, stare generală de rău inexplicabilă, foame, stare de letargie etc. Vestea bună e că, la 20 de minute de la aportul de apă stările se ameliorează. Deci, hidratare, frați și surori!

Pentru starea fizică optimă
Apa ajută funcționarea mușchilor. O minimă deshidratare în timpul unui antrenament atrage după sine scăderea performanței acestuia de chiar 20%.

Hidratarea optimă înseamnă transpirație, ceea ce nu e rău, e de dorit. Pentru că se elimină toxinele și așa se îmbunătățește aspectul pielii, care rămâne elastică și mai puțin predispusă către îmbătrânire.

Experții spun că hidratarea ajută și la producerea hormonilor sexuali, deci la menținerea unui libidou ok. Așa, acum o să începeți să beți apă? 

Apa ajută în unele afecțiuni. De exemplu, pentru persoanele care suferă episoade de diaree. Apa previne deshidratarea.

În episoadele de febră, consumul de apă ajută la scăderea temperaturii.

Consumul de apă ajută la răceală și febră, dureri de gât sau infecții respiratorii.

Apa ajută în episoade de constipație și complicații asociate.

Apa și procesul de slăbire
Da, apa ne ajută în procesul de slăbire și ne menționere, pentru că e implicată în toate procesele metabolice.

Deshidratarea ne îndeamnă să mâncăm mai mult, ați observat?

Sunt 2 motive principale pentru care să beți apă în timpul perioadelor în care vă propuneți să slăbiți:

Apa ajută în procesul de eliminare a toxinelor. Ea ajută la eliminarea deșeurilor de la nivel celular.

Apa ne ajută pe partea de sațietate. Când apare senzația de foame, beți întâi un pahar de apă, ajută! Creierul primește un semnal de sațietate și astfel pofta de mâncare e mult diminuată sau amânată un pic.

Câtă apă să bem
Pentru că pierdem constant apă din corp prin eliminarea de materii fecale, urină, transpirație etc, trebuie să înlocuim tot constant pierderile. Nu uitați că atunci când apare setea, deja este târziu, corpul este pe deficit de apă.

Calculați fiecare, în funcție de greutatea corpului vostru, câtă apă să beți. Înmulțiți numărul de kilograme cu 30 ml și așa obțineți cantitatea potrivită pentru voi. Mai țineți cont de efortul făcut și de ce alte obiective aveți – slăbire sau poate aveți ceva probleme de sănătate care să impună suplimentarea cantității de apă.

O persoană cu o dietă echilibrată își extrage cca 20% din necesarul zilnic de apă din alimente.

Când și cum bem apă
La trezire, e primul moment în care să vă bucurați de apă! Nu cafeaua o să vă trezească pe deplin, ci 1 pahar de apă pe stomacul gol. E un boost pentru corp, o porție sănătoasă care să îl pună în mișcare. Pentru unele persoane, dacă apa e mai călduță, funcționează ca un laxativ. Iar rinichii și sistemul digestiv se pregătesc pentru o nouă zi de procesat alimente.

Beți apă pe tot parcursul zilei, câte 1 pahar, în înghițuri mici. E de preferat așa, nu o cantitate prea mare o dată. Așa va fi absorbită de celule cum trebuie și nu va fi eliminată repede, va apuca să își facă treaba acolo.

Beți apă de fiecare dată când simțiți lipsă de concentrare sau enervare ori oboseală. Veți simți efectele repede.

Beți apă cu lămâie zilnic, dar nu pe stomacul gol și nu cu gândul că veți slăbi în mod miraculos. Scopul trebuie să fie aportul de vitamine luat odată cu hidratarea.

Beți apă fructată, ca să nu mai simțiți nevoia de sucuri sau alte bazaconii de gen. Puteți pune felii din fructele preferate, la care să adăugați plante aromatice: frunze de mentă, coji de portocale, ghimbir ras.

Nu uitați să antrenați și copiii în ”știința” băutului de apă. Beți apă împreună! Să vă vadă pe voi cum stați cu sticla la îndemână! Puneți-le apă la pachet, la școală! Suplimentați atunci când se joacă sau practică un sport.

Beți apă mai multă vara, când e foarte cald afară și sunteți activi!

Beți apă înainte, în timpul și după antrenamentele la sală sau turele de alergat. Pentru că transpirați și pentru că trebuie să compensați pierderile. Cam 500 ml în plus pentru 1 oră de antrenament.

Beți apă mai mult în perioadele de boală. Ca să ajutați corpul să se refacă. La copii, deshidratarea este extrem de periculoasă, mai ales la copiii mici.

Beți apă mai multă dacă sunteți însărcinate (cca 10 pahare/zi) sau alăptați (cca 13 pahare/zi). În orice caz, ascultați corpul!
1 pahar de apă înainte de baie ajută la menținerea ritmului cardiac sănătos.

Atenție!
La hidratarea corpului contribuie nu doar apa, ci și ceaiurile, supele, sucurile naturale de fructe (care vin la pachet cu multe zaharuri) consumul de legume și de fructe, care au un conținut ridicat de apă. Așa că luați în calcul și acest lucru când calculați consumul de apă zilnic.

La naştere, corpul conţine aproximativ 75% apă, în perioada adultă scade la aproximativ 65%, deshidratarea pronunţându-se la bătrâneţe, când corpul conţine mai puţin de 60% apă.

SHARE