Șmecherie! În ciuda deciziei Comisiei Europene, operatorii de telefonie mobilă au găsit o metodă de a taxa din nou roaming-ul

17 Sep 2018

Cum românului îi place în vacanță peste hotare hotărârea Comisiei Europene de a elimina taxele de roaming, aplicată din iunie 2017, a închis o poartă de venituri pentru companiile de telefoni

Numai că gustul profitului, pentru corporații, e ca o picătură de sânge în ocean pentru un rechin aflat la cură de slăbire, nu-i lasă să doarmă liniștiți că nu ne-au mai scos niște bani din buzunare... Doar un pic peste un an a durat gratuitatea roaming-ului pentru consumatorul român, operatorii de telefonie apelând la inventivitate pentru a putea face ca serviciul să fie din nou taxat, în ciuda normelor europene în vigoare.

În strategia lor de-a recâștiga veniturile pierdute, companiile de telefonie mobilă au recurs la introducerea unor noi tipuri de abonamente, care să nu includă serviciul de roaming, iar în cazul în care se deplasează în străinătate, posesori acestora să fie nevoiți să îl reactiveze, contra unei taxe suplimentare. Situația este identică și în cazul cartelelor prepay, unde în anumite oferte a fost scos roaming-ul, serviciul putând fi activat doar contra-cost și pe durate limitate de timp.

Operatorii de telefonie mobilă se apără şi spun că şi-au adaptat ofertele pentru nevoile tuturor clienţilor, atât ale celor care doresc utilizarea serviciilor de roaming, cât şi ale celor care nu au în plan să călătorească în afara ţării.

Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor a declanşat o anchetă, solicitând Autorităţii Naţionale pentru Reglementare şi Administrare în Comunicaţii (ANCOM) să stabilească dacă operatorii de telefonie mobilă au încălcat Directiva Europeană care a eliminat taxele de roaming.

”Regulamentul european a eliminat graniţele folosirii telefonului mobil. Operatorii au găsit însă o cale de a eluda cel puţin spiritul regulamentului. Vom face o analiză să vedem dacă şi litera regulamentului a fost încălcată.

Operatorii au împărţit abonamentele şi cartelele în două clase, de valori diferite: cu roaming şi fără roaming. Unii consumatori s-au trezit în străinătate că nu pot folosi telefonul mobil, ceea ce este o situaţie mai rea decât cea în care erau obligaţi să suporte tarife suplimentare. Schimbarea s-a făcut pe tăcute.

Din punct de vedere comercial, se maschează taxarea roamingului prin separarea în clase tarifare. Costurile pentru consumator au devenit chiar mai mari ca înainte. Cei mai importanţi operatori au recurs la această practică“, a explicat, pentru cotidianul Adevărul, Cătălin Drulă, deputat USR şi preşedinte al Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor.

Preşedintelel Comisiei pentru tehnologie din Camera Deputaţilor amintește și de alte practici ale operatorilor de telefonie mobilă.

”Alte practici care ridică mari semne de întrebare se referă la limitarea datelor folosite în roaming. Vorbim de «Roam like at home», care presupune utilizarea rezonabilă a serviciului. Dacă merg o săptămână în concediu şi depăşesc limita impusă de operator pentru abonamentul meu, nu e normal să fiu taxat suplimentar. Nici acasă nu folosim o cantitate constantă de date. Toate aceste limitări şi manevre par a fi făcute pentru ocolirea regulamentului european. E un abuz, vom sesiza ANCOM, care trebuie să supravegheze piaţa. ANCOM trebuie să dea explicaţii“, a spus Cătălin Drulă.

La rândul lor, cei de la Protecţia Consumatorilor spun că au primit numeroase sesizări despre taxarea serviciului de roaming.

”Am primit numeroase sesizări de la consumatori şi considerăm că în momentul în care discutăm de cetăţenie europeană, vorbim de anumite drepturi. Dar degeaba avem drepturi, dacă nu sunt respectate. Din păcate, companiile de telefonie mobilă, e adevărat, ţinând cont şi de o anumită particularitate – suntem ţara din UE cu cea mai mare diaspora, au găsit o serie de tertipuri, prin care cetăţenii români au ajuns să plătească în plus faţă de alţi cetăţeni europeni. Nu este nici legal, şi nici moral“, a explicat Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

Potrivit acestuia, autorităţile din România tolerează practicile prin care sunt taxaţi consumatorii.

”Din păcate, autorităţile din România, la presiunea operatorilor de telefonie mobilă, încearcă să găsească o formulă de a îmbrăca legal aceste practici de a taxa suplimentar consumatorii, în condiţiile în care toate celelalte ţări europene respectă legislaţia comunitară. Scopul Directivei a fost încurajarea mobilităţii, iar spiritul acesteia vine exact din acest considerent: o circulaţie liberă şi acces liber la informare şi comunicare“, a mai spus Sorin Mierlea.  

Deşi avea cunoştinţă de practicile operatorilor de telefonie mobilă, ANCOM s-a mulţumit doar să dea sfaturi consumatorilor păgubiţi. Astfel, Autoritatea atrăgea, recent, atenţia că utilizatorii cu abonamente fără acces la serviciul de roaming pot solicita furnizorului renegocierea contractului şi modificarea planului tarifar, iar o altă variantă la care pot apela în cazul în care nu doresc modificarea planului tarifar fără roaming ar fi achiziţionarea unei cartele preplătite care să includă serviciul de roaming.

”Trecerea de la un plan tarifar fără roaming la unul cu roaming presupune, de regulă, creşterea preţului, dar şi a resurselor incluse, astfel că poate conduce la începerea unei noi perioade minime contractuale. Ofertele fără serviciul de roaming inclus au început să fie comercializate după intrarea în vigoare a regulamentului roam like at home“, preciza ANCOM, care recunoştea astfel că operatorii de telefonie mobilă taxează în continuare serviciile de roaming, în ciuda intrării în vigoare a Directivei Europene.

SHARE