Anatoli Bugorski, bărbatul care a supravieţuit unei raze de protoni, într-un accelerator de particule

10 Oct 2018

Pe 13 iulie 1973, cercetătorul Anatoli Bugorski făcea unele verificări în tehnice în interiorul unui accelerator de particule și, din nefericire, pentru el fix în acel moment mecanismul de si

Un accelerator de particule este un dispozitiv care propagă particule la o viteză apropiată de cea a luminii. Tehnologia a fost dezvoltată în 1930 pentru studierea fizicii particulelor, iar până în prezent a ajutat la realizarea unor descoperiri semnificative precum bosonul Higgs.

Începând cu 1970, Anatoli Bugorski lucra în echipa de oameni de știință care efectua studii la acceleratorul de particule sovietic Synchrotron U-70.

Bugorski spune că nu a simţit nicio durere în timpul accidentului, însă a văzut o rază «mai luminoasă decât sute de sori». La scurt timp partea stângă a feţei sale a început să se umfle şi a fost dus de urgenţă la spital.

Medicii se aşteptau ca bărbatul să moară în câteva zile — raza de protoni care i-a traversat capul măsura 2000 de Gray (Gy), și în mod normal absorbirea unei cantităţi mai mare de 5 Gy este echivalent pentru orice ființă vie cu o condamnarea la moarte,  în termen de14 zile.

Bugorski a supravieţuit mai mult, de fapt, spre surprinderea tuturor, el este încă în viaţă, ajuns acum la 75 de ani, iar după accident a reușit să-şi termine lucrarea de doctorat.

Raza l-a afectat în punctele de intrare și de ieșire, zona scalpului şi cea a nasului,  precum şi o parte a creierului. Bugorski şi-a pierdut auzul urechii stângi, iar în prezent suferă de tinitus. Partea stângă a feţei bărbatului a devenit treptat paralizată,