Descoperire NASA. Pe Marte există suficient oxigen molecular pentru a susține viața

23 Oct 2018

Potrivit unui studiu publicat de revista Nature, apele sărate situate sub suprafaţa planetei Marte ar putea conţine suficient oxigen molecular pentru a susţine viaţa microbilor şi a bureţilor

Studiul — o cercetare efectuată de NASA şi de Institutul de Tehnologie din Pasadena, California, spune că pe Marte oxigenul este rar, decât pe Terra, unde viaţa aerobă a evoluat în paralel cu fotosinteza ridicând astfel nivelul prezenței acestui element chimic.

Pe Marte, spun autorii studiului, oxigenul apare doar în mici cantităţi, fiind produs de o reacție de descompunere a dioxidului de carbon care produce lumină.

Studiile anterioare semnalau că oxigenul molecular prezent pe această planetă nu ar fi capabil să susţină viaţa, chiar şi în cea mai simplă.

Potrivit principalului lui Vlada Stamenkovic (NASA), şi colegilor săi de la Institutul din Pasadena, oxigenul molecular s-ar putea regăsi în dizolvarea apelor sărate supuse unor mari presiuni şi temperaturi din diferite zone de pe suprafaţa planetei Marte.

În opinia lor, concentraţiile de oxigen molecular sunt deosebit de mari în regiunile polare ale Planetei Roşii, dar şi unele “saramuri” localizate sub suprafaţa marţiană ar putea conţine suficient O2 pentru a susţine viaţa aerobă.

Mai concret, experţii au calculat că circa 6,5 % din întreaga planetă, chiar sub suprafaţa lui Marte, ar putea conţine niveluri de oxigen similare celor care permit viaţa pe Terra. Salinitatea acestor sisteme, face ca apa să rămână în stare lichidă, inclusiv când temperatura scade sub zero grade.