3dots.ro

Cercetător român de la Cambridge, descoperire importantă: medicamentul care ar putea combate boala Parkinson

O echipă de specialiști de la Harvard University, Cambridge University și compania Mission Therapeutics publică o cercetare în Nature Communications, privită drept un pas important în căutarea unor tratamente viabile pentru boala Parkinson.

Articolul ”Knockout or inhibition of USP30 protects dopaminergic neurons in a Parkinson’s Disease (PD) mouse model’ prezintă o posibilă nouă soluție în tratamentul bolii Parkinson. Cercetarea a urmărit blocarea unei enzime numite USP30, implicată în disfuncțiile mitocondriale, procedură cu efecte pozitive în cercetările în modele de șoareci.

Potrivit cercetării, inhibitorii enzimei respective identificați în cadrul acestui demers au potențialul să fie folosiți în tratamentul bolilor ce implică disfuncții mitocondriale.

Potrivit lui Anker Lundemose, CEO Mission Therapeutics testele pe subiecți umani, folosind unul dintre acești inhibitori, urmează să înceapă în prima parte a anului viitor.

Boala Parkinson afectează peste 6 milioane de oameni în întreaga lume, iar cercetarea ar putea oferi o soluție eficientă pentru această afecțiune neurodegenerativă.

Din echipa implicată în descoperirea tratamentului face parte și George Balmuș, cercetător principal la Institutul de Cercetare a Demenței din cadrul Universității Cambridge, lector la Trinity College și unul din fondatorii Adrestia Therapeutics, un start-up care caută tratamente pentru bolile umane, cercetări care în timp pot sta ca bază la ”crearea” prototipului omului care nu mai suferă de nicio boală.

”Studiul nostru a dovedit că este posibil să îmbunătățim eliminarea mitocondriilor afectate printr-un proces numit mitofagie.

Am demonstrat acest lucru prin inhibarea activității USP30 atât în celule atât în cazul șoarecilor, cât și la oameni, ceea ce a dus la o eliminare sporită a mitocondriilor afectate și, drept rezultat, la protejarea neuronilor dopaminergici împotriva efectelor bolii Parkinson, care ar fi determinat, în mod obișnuit, moartea neuronilor.

Această cercetare oferă dovezi convingătoare că USP30 este o țintă terapeutică promițătoare pentru boala Parkinson, unde există o nevoie presantă de tratamente modificatoare ale bolii”, a declarat profesorul Gabriel Balmuș.

„Mitocondriile care sunt componente celulare. În boala Parkinson, aceste mitocondrii, aceste centrale energetice sunt afectate. Ce am observat noi, este ca prin inhibarea sau scoaterea din celule a unei proteine care se numește USP30, putem distruge practic mitocondriile care sunt bolnave”, a declarat George Balmuș pentru Observator.

Cercetătorul român își exprimă speranța că de descoperirea sa vor beneficia în viitorul apropiat și cei peste 70.000 de români care suferă de Parkinson.

George Balmuș afirmă că a ales să se mute din România deoarece nu ar fi putut obține o astfel de realizare în țara sa natală. Însă, chiar dacă își desfășoară activitatea în străinătate, el spune că a menținut o colaborare valoroasă cu Institutul de Neuroștiințe din Cluj-Napoca.

„Sunt foarte interesat să am această relație cu România și să creștem cât mai mult știință din România. Cred că asta poate fi spus despre toți românii care sunt plecați și fac cercetare”, a declarat George Balmuş.