3dots.ro

Folosind un model inedit, un medic legist român a inventat un kit de siguranță rutieră, reutilizabil, care va reduce numărul vieților pierdute în accidente

Folosind un model inedit, un medic legist român a inventat un kit de siguranță rutieră, reutilizabil, care va reduce numărul vieților pierdute în accidente

Coroborând informațiile studiului efectelor pe care le produc accidentele rutiere asupra corpului uman cu cele ale colegilor care tratează supraviețuitori evenimentelor rutiere, medicul legist Cristian Stan a conceput un kit de siguranță rutieră despre care afirmă că va asigura într-o mai mare măsură protecția vieții șoferilor și pasagerilor.

Cu o experiență de 23 de ani. timp în care a efectiat mii de autopsii în cadrul Institutului Național de Medicină Legală Mina Minovici din București, Cristian Stan crede că a găsit o posibilitate de a scădea numărul victimelor.

Invenția sa se numește ”Sistem de amortizare a impactului traumatic pentru protecția ocupanților autovehiculelor rutiere și off-road” și se află spre finalul procesului de brevetare. Dosarul a fost depus în iulie 2023 la OSIM.

”De decenii sunt preocupat de modelele traumatice observate la victimele decedate în accidente rutiere”, spune medicul legist.

În 2008,  a încercat să obțină finanțare pentru un proiect de cercetare virtuală a celor zece tipare traumatice întâlnite la victime. ”A fost o încercare timidă de folosire a inteligenței virtuale. Nimeni nu a înțeles ce doream. Era prea devreme…”.

Nu a renunțat și în 2011 a obținut finanțare pentru un alt proiect de cercetare privind diagnosticarea asistată de computer a leziunilor traumatice cerebrale la victimele accidentelor rutiere.

”De-a lungul timpului, am efectuat câteva mii de autopsii persoanelor care au murit pe loc și aproape zece mii de expertize medico-legală celor care au supraviețuit.

Am constatat că 80% din decese sunt cauzate de traumatismele cranio-cerebrale sau acestea conduc ulterior, în mod decisiv, la moarte, în cazul celor care au supraviețuit impactului.

Așa am ajuns la concluzia că principalul segment de corp care trebuie protejat cel mai bine este capul și apoi urmează toracele, care este oricum mai rezistent prin felul în care e construit corpul uman”, explică doctorul Cristian Stan.

”M-am tot frământat cum ar putea fi reduse traumatismele cranio-cerebrale în caz de impact. Centura de siguranță și airbagurile salvează vieți. Asta e clar. Ar trebui însă, cred, să existe un sistem care să reacționeze rapid, să fie cu declanșare exclusiv mecanică și care să imobilizeze de scaun partea superioară a corpului”, spune legistul.

De ce? ”Pentru ca partea superioară a corpului să nu se mai ducă în față sau să se lovească de stâlpii mașinii, de părțile dure din interiorul autoturismului la decelerație bruscă”, explică medicul.

În dezvoltarea proiectului său, Cristian Stan a început să caute răspunsuri la întrebările sale și în lumea

”Cine se mișcă mai repede decât oamenii? Animalele sălbatice! Ele au reflexe mult mai rapide decât noi. Cum le prindem?! Folosind capcane. Cele cu fălci, pentru urși, sunt foarte simple, eficiente, mecanice, acționate de arcuri. Aceste capcane reușesc să fie mai rapide decât reflexele animalelor”, explică medicul Cristian Stan.

Și modelul unei astfel de capcane, l-a inspirat în realizarea unui sistem inovator de siguranță pentru pasagerii unui autoturism.

Medicul atrage atenția că acest kit pe care l-a creat nu exclude centura de siguranță și airbagul. Chiar dimpotrivă, complementaritatea între aceste dispozitive fiind obligatori.

Sistemul pe care l-a conceput este compus dintr-o plasă și câteva arcuri ce culizează pe stâlpii mașinii, de aceștia fiind și ancorat. El este depozitat pe tavanul autoturismului, ”unde nu încurcă nimic și pe nimeni”.

Medicul legist susține că kitul se poate monta pentru toate locurile din mașină, inclusiv în cazul celor decapotabile.

”Poate fi declanșat atât mecanic, șoferul anticipează accidentul chiar și doar cu fracțiune de secundă, fiind suficient să apese un buton. Dar poate fi declanșat și prin senzor. Are capacitatea de a imobiliza partea superioară a corpului pasagerului mai repede mai eficient decât centura de siguranță”. detaliază legistul.

În cazul șoferului, acesta poate să controleze în continuare mașina în cazul în care are șansa să prevină impactul. ”Este o plasă care nu-i va obtura vederea”.

Cristian Stan precizează că marele avantaj al sistemului pe care l-a conceput este reutilizarea acestuia. Odată declanșat, el poate fi rearmat la loc. ”Se poate monta pe oricare autoturism, indiferent de vechimea acestuia”.

Cât despre prețul kitului, legistul crede că este unul foarte accesibil. „Este ieftin și extrem de adaptabil. Ar costa undeva în jurul sumei de o sută de lei, produs în serie”, susține medicul legist.

La primul prototip, unul rudimentar,  la a lucrat împreună cu soția sa. ”Am făcut în garaj un mic atelier. Am reușit să construiesc sistemul la scară reală, l-am încercat și îmbunătățit cu ajutorul soției, dar este ceva rudimentar. Nu am resursele unui producător auto și nici vreun laborator”.

După ce și-a depus dosarul la OSIM, pentru brevetarea sistemului de siguranță, Cristian Stan a luat legătura și a prezentat kitul câtorva producători auto.

”Renault mi-a răspuns repede. Au spus că nu pot introduce în linia de producție acest sistem. Alții, cum sunt cei din Marea Britanie, mi-au spus că analizează și îmi vor răspunde în câteva luni. Din păcate, majoritatea vor să le prezint un prototip, iar eu nu am capacitatea să realizez unul”.

Medicul legist susține că sistemul poate fi adaptat și în domeniul militar sau la avioanele civile, autobuze, microbuze și chiar trenuri.

© 2024 - 3DOTS DIGITAL MEDIA BUREAU
Powered by VA Labs