3dots.ro

Noi descoperiri arheologice confirmă cele scrise în Biblie despre distrugerea Sodomei și Gomorei

Relatările biblice despre distrugerea orașelor Sodoma și a Gomora ar putea avea mai mult decât un sâmbure de adevăr, după ultimele informații descoperite de oamenii de știință, conform IFL Science.

Tall el-Hammam, situl arheologic unde se spune că a fost Sodoma, se află pe partea de est a sudului văii Iordanului.

Dovezile arheologice sugerează că în perioada cea mai înfloritoare Sodoma acoperea 66 de hectare (165 acri), de 10 ori mai mare decât Ierusalimul și de cinci ori decât Ierihon.

Cele două cetăți au suferit o decădere totală în urmă cu 3.600 de ani, iar cauza pare să fi fost o explozie a unui asteroid sau a unei comete.

Se pare că impactul a dus la abandonarea întregii văi inferioare a Iordanului timp de 300-600 de ani și probabil a inspirat relatările biblice.

Cercetări arheologice la Tall el-Hammam
Analizând straturile geologice de la Tall el-Hammam, arheologii au detectat o catastrofă înregistrată în urmă cu aproximativ 3.600 de ani ce nu poate fi întâlnită în istoria niciun oraș antic.

O lucrare publicată în Scientific Reports arată că orașul a fost distrus de o explozie similară celei de la Tunguska.

Exploziile aeriene se produc din cauza unui asteroid care intră în atmosfera Pământului și care explodează fără a atinge solul.

Evenimentul de la Tunguska din 30 iunie 1908, când o explozie masivă a pus la pământ 2.150 kilometri pătrați (830 mile pătrate) de pădure. Se crede că a eliberat 30 de megatone de energie, suficientă pentru a distruge un oraș precum era Sodoma.

"Am descoperit dovezi ale producerii unor temperaturi mai mari de 2.000 de grade Celsius (3.600 F)", a declarat profesorul James Kennett de la Universitatea din California, Santa Barbara.

Existența unor astfel de temperaturi e dovedită de ceramica și cărămizile vitrificate, găsite în situl arheologic. Chiar și astăzi, astfel de temperaturi sunt dificil de atins, iar în zonă nu pot fi întâlniți vulcani, a căror erupție ar fi putut fi cauza producerii unor astfel de temperaturi în epoca bronzului.

Echipa de arheologi a mai găsit în sol mici formațiuni sferice bogate în fier și siliciu, asociate impactului produs de asteroid.

Orașele aflate în apropierea vechii Gomore nu au trecut prin aceeași experiență, dar au fost părăsite la rândul lor de locuitori.  nu ar fi experimentat efectele directe care apar la Tall el-Hammam, dar explicația lui

Profesorul James Kennett explică această situația prin faptul că în stratul geologic contemporan exploziei asterioidului are în compoziție, în media, 4% sare, iar în unele locuri chiar 25%, un element care făcea ca agricultura să devină impracticabilă.

Deși, la fel ca la Tunguska, asteroidul ar fi explodat în atmosferă, pentru că era mai mare decât cel din Siberia, unele fragmente au atins solul, iar forța impactului a spulberat straturile saline aflate în nordul Mării Moartea, care, ulterior, au ajuns pe sos și au afectat culturile agricole din zonă.

Astfel, evenimentul de la Tall el-Hammam ar fi putut inspira nu numai relatările Sodomei, ”orașul păcatului” din Biblie care a fost distrus de foc și pucioasă, ci și de transformarea soției lui Lot într-un bloc de sare, scrie IFL Science.