3dots.ro

Studiu. Trotinetele electrice poluează mai mult decât un autobuz diesel

Studiu. Trotinetele electrice poluează mai mult decât un autobuz diesel

Extrem de enervanți, atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni, din cauza faptului că nu au o bandă specială pentru circulația lor, posesorii de trotinete electrice mai trebuie să facă față unui nou afront, pentru că, în ciuda faptului că la prima vedere par a fi ecologice, conform unui studiu recent publicat în MIT – Technology Review, poluează mai mult decât un autobuz cu motor diesel standard.

Studiul a fost efectuat de cercetătorii de la North Carolina State University, care au hotărât să pună la îndoială un poster lipit pe o trotinetă electrică pe care scria: ”călătoria nu a generat emisii de carbon”.

Cercetătorii au decis să efectueze o ”evaluare a ciclului de viaţă” şi au urmărit emisiile de carbon generate de producţia, transportul, încărcarea, colectarea şi eliminarea trotinetelor electrice.

După o analiza ciclului de viaţă, studiul a constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.

”Scuterele dockless produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (traditională) sau, desigur, o plimbare pe jos”,  scrie publicaţia Universităţii americane MIT – Technology Review.

Studiul arată că trotinetele electrice generează aproximativ jumătate din emisiile de carbon unui automobil standard: circa 200 de grame de dioxid de carbon pe milă (comparativ cu aproape 415g pentru o maşină standard).

Jumătate din cauzele care stau la baza acestei amprente de carbon a trotinetelor electrice provin din procesele de fabricaţie şi aprovizionare a fabricilor ― o problemă care este agravată de faptul că durata de viaţă reală a acestora este relativ scurtă odată ce ajung pe străzi.

În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime şi din procesul de fabricaţie. Cercetătorii au descoperit acest lucru după ce au dezasamblat o trotinetă Xiaomi M365, fabricată în China – model folosit de startup-urile Lime şi Bird.

Echipa a cântărit fiecare parte, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oţel, bateria cu litiu-ion şi motorul electric. Apoi au analizat concluziile unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii şi livrării materiilor prime.

Totuşi, cantitatea de emisii per milă generată de o trotinetă electrică depinde foarte mult de durata lor de viaţă – estimată la aproximativ 2 ani. 

Cealaltă pondere majoră a emisiilor – 43% – provine din flota de vehicule necesară pentru a merge prin oraş, în fiecare zi, colectând trotinete de pe străzi şi trotuare pe care le duc într-o locaţie de încărcare. Procesul este reluat după ce trotinetele sunt încărcate, fiind nevoie să fie amplasate înapoi în locuri unde utilizatorii le pot găsi.

Unele startup-uri care închiriază trotinete apelează la utilizatori pentru a le încărca în fiecare zi. De exemplu, aplicaţia Lime, prezentă şi în România (Bucureşti) din luna mai, are programul „Juicers”, prin care utilizatorii sunt plătiţi să colecteze, încarce şi să amplaseze trotinetele înapoi pe străzi. 

© 2024 - 3DOTS DIGITAL MEDIA BUREAU
Powered by VA Labs