3dots.ro

Pepenii îi îmbogățesc pe samsari, nu pe producători. ”Ăsta este motivul că ne merge din ce în ce mai bine!”

Pepenii îi îmbogățesc pe samsari, nu pe producători. ”Ăsta este motivul că ne merge din ce în ce mai bine!”

Din articol:

Un medic de familie din Sibiu a făcut un calcul simplu referitor la câștigul pe care îl poate obține un intermediar, la un singur transport, vânzând pepeni de Dăbuleni.

Calcului doctorului Egri Eduard, publicat într-o postare făcută pe pagina sa de Facebook, demonstrează că nu cei care produc pepenii beneficiază și de partea cea mai importantă a câștigurile, ci cei care intermediază vânzarea, samsarii.

„Povestea pepenilor de Dăbuleni

În piața din Dăbuleni, oameni cu fețele arșe de soare și cu mâinile mari, muncite, bătătorite și crăpate ca niște lopeți își vând pepenii cu prețul de 1 leu sau 1 leu și 20 bani kilogramul, iar probabil la cantități foarte mari acest preț se mai negociază.La Sibiu în piață prețul per kg de pepeni este de 5 lei, adică 1 euro.

Printr-un calcul extrem de simplu, la un transport cu un camion și remorcă, adică de 15 tone, așa cum se practică, un comerciant câștigă aproximativ 50.000 lei (10.000 euro) curați, scăzând costurile transportului și salariul celui care stă să vândă, iar un producător câștigă la vânzare 15.000 lei (3.000 euro) la aceeași cantitate, dintre care un procent semnificativ sunt costurile de producție.

Pe de altă parte, în Italia, prețul kilogramului de pepeni variază între 2,5 și 3 lei (0.5-0.6 euro), adică la jumătate din prețul pe care îl găsim noi în piață. Să ai prețuri duble față de Italia la legume și fructe este strigător la cer.

Concluzia este simplă, la noi atât producătorul (adică țăranul pe care vrem să îl susținem) cât și cumpărătorul au de pierdut, iar singurii care câștigă sunt samsarii…ăăă pardon, comercianții. Ăsta este motivul că ne merge din ce în ce mai bine, ” a scris medicul Egri Eduard pe pagina sa de Facebook.

S-ar mai putea spune că se ajunge la această situație și din cauza dezinteresului lanțurilor de hypermarket-uri, care nu sunt interesați să dezvolte o rețea națională de colectare a produselor agricole, preferând să importe produsele din Turcia, Grecia sau Olanda.

© 2024 - 3DOTS DIGITAL MEDIA BUREAU
Powered by VA Labs