3dots.ro

Top Gear, cu surprindere despre Dacia 1300: ”Mașina care a făcut ca România să funcționeze“ 

Top Gear, cu surprindere despre Dacia 1300: ”Mașina care a făcut ca România să funcționeze“ 

Dacia 1300 a fost cea mai de succes mașină românească, dar și-a câștigat această calitate din cauza faptului că, pe vremea aceea, alte opțiuni nu prea existau…

Într-o retrospectivă despre cele mai vândute autoturisme vândute de către producătorii auto, prestigioasa revistă Top Gear scrie despre stâlpul gamei Dacia.

”E cunoscut faptul că Dacia nu a proiectat versiunea originală și că prima replică a mașinii a fost asamblată din componente primite din Franța, dar românii au manifestat destul pragmatism în ceea ce privește designului mașinii.

Poate că progiectul Dacia a demarat având la bază vanitatea de a arăta lumii puterea industrială a țării, și cu siguranță a reușit acest lucru, chiar dacă nu a fost chiar mesajul pe care se așteptau să îl transmită, dar a existat suficient realism pentru a înțelege că mașinile trebuiau să fie asamblate sub licență, mai degrabă decât proiectate și construite de la zero. Pur și simplu nu exista în țară expertiza sau moștenirea în domeniul construcțiilor auto pentru toate acestea“, își începe prezentarea Top Gear.

Când s-a construit primul model  Dacia 1300

Fabrica de la Pitești a fost construită într-un timp record.  La început a fost realizat modelul Dacia 1100, o versiune a modelului Renault 8, iar primul autoturism Dacia 1300 a ieșit din fabricație în vara anului 1969.

”Pachetul a fost scos la licitație – Dacia dorea să construiască o berlină solidă și polivalentă, cu un motor de 1,0-1,3 litri, din care să se vândă în jur de 50.000 de unități pe an. Renault a câștigat licitația, dar modelul pe care îl oferea era încă în curs de dezvoltare – Renault 12.

El urma să fie comercializat începând cu anul următor, așa că, între timp, Dacia se putea mulțumi cu vânzarea unei versiuni a modelului 8, care urma să poarte denumirea de 1100. Dar, totuși, Dacia nu avea încă o fabrică. Instalația de lângă Pitești a fost construită într-un timp impresionant, 18 luni, iar primul 1300 a ieșit de pe linia de producție în august 1969“, precizează prestigioasa publicație auto.

”Se bucura de o accelerație pe care o puteai măsura cu un cadran solar“

Specialiștii de la Top Gear sunt de părere că Dacia 1300 nu era o mașină cu o motorizare de performanță, dar excela la fiabilitate și consum de combustibil.

”Cu siguranță că nu era genul de mașină care să câștige un joc strâns de «Top Trumps» – putea scoate o viteză maximă de 89 de mile pe oră de la motorul de 1,3 litri și 53 CP și se bucura de o accelerație pe care o puteai cronometra cu un cadran solar.

Dar ceea ce îi lipsea lui 1300 în materie de performanțe sclipitoare se compensa prin fiabilitate și o economie de combustibil decentă pentru acea vreme. Aceasta a fost mașina care a făcut ca România să funcționeze“, arată britanicii.

După nouă ani, Dacia a început să producă autoturisme independent de Renault.

”Renault a încetat să mai furnizeze kiturile de asamblare în 1978, astfel încât Dacia a trebuit să înceapă să producă singură mașinile. Versiunea revizuită a mașinii a fost denumită 1310, cu faruri cvadruple distinctive în față.

O versiune break a sosit în 1973 și un coupe în 1983. Au fost lansate versiuni pick-up pentru șoferii comerciali, iar în anii ’70 și ’80, aparatul de partid a fost transportat într-o adaptare a mașinii în formă de limuzină“, mai amintesc specialiștii de la Top Gear.

© 2024 - 3DOTS DIGITAL MEDIA BUREAU
Powered by VA Labs