Producătorii au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețul la fel de mare. Nu e interzis de lege, dar alte țări au reguli clare
În ultimul timp cumpărătorii au remarcat faptul că producătorii speculează un efect psihologic, creând iluzia că nu au crescut prețul produsului achiziționat, dar , de fapt, oferind o cantitate mai mică la aceeași bani.
Metoda este una folosită în toată lumea, producătorii apelând la ea în momentul în care inflația afectează economia pe perioade mai lungi. Deși legală, în unele țări – în Franța, de exemplu – producătorii sunt obligați să scrie pe etichete, vizibil, că au scăzut gramajul.
Românii au remarcat la rândul lor acest fenomen: scăderea gramajului mai multor produse vândute la același preț sau chiar mai mare.
O căutare făcută în cataloagele online ale supermarketurilor dovedește această transformare. Spre exemplu, sunt napolitane care nu se mai vând la cantitatea de 180 de grame, ci la 160, iar cașcavalul are mai puțin cu 10 grame decât în anii trecuți.
În termeni economici, mecanismul la care apelează producătorii se numește shrinkflation.
În unele țări, autoritățile au obligat producătorii să specifice pe etichete faptul că produsul vândut are o cantitate diminuată.
De exemplu, în Coreea de Sud producătorii care nu respectă această regulă riscă amenzi între 3.000 și 7.500 de dolari. Același lucru se întâmplă și în Franța acolo unde producătorii sunt obligați să își anunțe clienții că produsul lor a suferit modificări. Inclusiv în Ungaria se pregătește un proiect de lege împotriva fenomenului shrinkflation.
În România, autoritățile nu par interesate de acest subiect. Conform legii, dacă producătorul trece pe ambalaj cantitatea corectă, el poate modifica după cum dorește prețul acestuia.
”Nu mi se pare corect și nu numai la gramaj, e vorba și de bani pentru că la produse vinzi un lucru cu un preț sau îl iei cu un preț și mai pui adaos 10 procente, 15, dar sunt altele care au 100% procente”, se revoltă un consumator.
”Trebuie să verificăm și să fim foarte atenți totdeauna ce cumpărăm, nu doar în aceste momente. Tot timpul trebuie să ne informăm și este obligația consumatorului să se informeze”, este de părere Cristian Păun, profesor de economie.